Alles over kunst

Expo

7 tips voor tijdens (en na) Brussels Gallery Weekend

Kathleen  Weyts

Praktische info

Brussels Gallery Weekend, van 8 tot 11 september 2022, Brussels, www.brusselsgalleryweekend.com

Het vierdaagse Brussels Gallery Weekend vormt ook dit jaar de aftrap van het nieuwe artistieke seizoen. Maar liefst zevenenveertig galerieën en heel wat nevenlocaties presenteren nieuwe tentoonstellingen, de expo Generation Brussels geeft een bruisend inzicht in nieuw Brussels talent en het zogenaamde off program biedt dit jaar een absoluut premium programma. De solotentoonstellingen van zowel Didier Vermeiren als Shimabuku in WIELS kun je ook op een later moment nog bezoeken maar zijn beide een must see. Wij tippen met veel plezier alvast zeven tentoonstellingen waar we tijdens dit Gallery Weekend zelf naar uitkijken.

Frank Walter

Frank Walter, Untitled, 15.8 × 12 cm, olie op karton, courtesy Walter Family en Xavier Hufkens, Brussel, © Kenneth M. Milton Fine Arts

Xavier Hufkens wijdt een solotentoonstelling aan Frank Walter (1926-2009). In zijn oeuvre bracht Walter de tegenstrijdigheden van twee werelden samen: hij was een nakomeling van zowel Duitse slavenhouders als Antiguaanse slaven. Hij creëerde zelfportretten en schilderijen van familieleden, maar verbeeldde even goed Britse royalty of goden van de inheemse Arawak cultuur. De tentoonstelling Frank Walter’s Chessboard laat naast figuratief werk ook abstractere schilderijen zien, waarin Walter een alternatieve, bijna astrale werkelijkheid opzoekt. Meer over Frank Walter kan je lezen in dit artikel van Phillip Van den Bossche. Als je de tentoonstelling in de Rivoli-ruimte bezoekt, ga dan zeker ook verderop in de straat kijken naar de door Robbrecht en Daem architecten prachtig vernieuwde St-Joris galerie, waar Joe Bradley nieuw werk presenteert.

www.xavierhufkens.com

Jeff Wall

Jeff Wall, Event, 223,2 x 168,5 x 6,9 cm, inkjet print, 2020, courtesy de kunstenaar en White Cube, © Jeff Wall

Jeff Wall, de fotograaf die de werkelijkheid reconstrueert, geniet wereldwijde erkenning. In 1991 presenteerde Galerie Greta Meert als een van de eersten in Europa een solotentoonstelling rond de Canadese kunstenaar en dit weekend doet de galerie dat opnieuw. Walls geënsceneerde foto’s op groot formaat tonen een momentopname van een scenario, en roepen vragen op over wat ervoor en erna is gebeurd. Zijn onderwerpen variëren van alledaagse situaties in een stedelijke omgeving tot referenties aan de narratieve schilderkunst van de 18de en 19de eeuw. Wall werkt met transparanten in lichtbakken, maar ook met silver gelatine prints en andere technieken. Galerie Greta Meert toont een indrukwekkend overzicht van werken van de jaren tachtig tot heden. We kijken ook uit naar ons gesprek met de kunstenaar, dat zal verschijnen in het oktobernummer van HART.

www.galeriegretameert.com

Le Pas Suspendu

Pedro A.H. Paixão, 21.40-21.43, 21 x 29,6 cm, kleurpotlood op papier

Geografische grenzen, dat is het thema van de groepstentoonstelling Le Pas Suspendu bij Irène Laub. De kunstenaars die werk presenteren zijn Younes Baba-Ali, Lucile Bertrand, Rui Calçada Bastos, Eirene Efstathiou, Michèle Magema en Pedro A.H. Paixão. De betekenissen die ze aan het begrip grenzen geven, liggen ergens tussen poëzie en politiek. De titel van de tentoonstelling verwijst naar de film The Suspended Step of the Stork (1991) van de Griekse filmregisseur Theo d'Angelopoulos. Daarin gaat het hoofdpersonage Alexandre, een jonge reporter, op missie naar een grensstreek waar vluchtelingen wachten om over te steken.

www.irenelaubgallery.com

Jean Katambayi Mukendi

Jean Katambayi Mukendi, The Concentrator, 2022, foto Kristof Vrancken

Waldburger Wouters presenteert een solotentoonstelling van Jean Katambayi Mukendi. Vanuit zijn passie voor technologie, mechanica, geometrie en elektriciteit creëert de kunstenaar artistieke installaties op basis van gesofisticeerde elektrische mechanismen. Zo ook The Concentrator (2022), een installatie waarin mineralen zouden worden gescheiden van hun residu en onzuiverheden, en waarmee Mukendi verwijst naar een machine uit de voormalige Gécamines-fabriek in Lubumbashi. Hoewel de werknemers thuis vaak geen elektriciteit hadden, zou de machine koste wat het kost blijven draaien. Mukendi’s werk maakt deel uit van een zoektocht naar oplossingen voor de sociale problemen van de huidige Congolese samenleving.

www.waldburgerwouters.com

Andrea Büttner en Sven Augustijnen

Andrea Büttner, Painted Ceiling and Floor, installatie, 2020, © Philippe De Gobert

De Duitse kunstenaar Andrea Büttner beschilderde het plafond van de galerie van Jan Mot met negen vierhoeken in verschillende kleuren, en ook de vloer werd in twee kleuren geverfd. Painted Ceiling and Floor maakt deel uit van Büttners onderzoek naar de betekenis van plafondschilderijen en de modificatie van de tentoonstellingsruimte door middel van kleur en patronen. Dit weekend presenteert Jan Mot in Lempertz ook de installatie Maps of the Middle East (1942 – 1969) van Sven Augustijnen. Het werk bestaat uit meer dan 70 foto’s van kaarten van het Midden-Oosten die in het Amerikaanse magazine Time zijn verschenen tussen 1942 en 1969. Op de beelden zie je hoe de politieke macht en focus verschoven doorheen de 20ste eeuw en hoe nieuwe naties ontstonden of onafhankelijk werden. Vanuit een diepgaande belangstelling voor geschiedschrijving, visualiseert Augustijnen op welke manieren machtsrelaties de afmetingen van de wereld bepalen.

www.janmot.com

ON THE LOOKOUT

Pieter Vermeersch, Untitled, 2022 en Morgane Tschiember, Swing, 2022, foto Lola Petrowsky

Welke invloed hebben kleur en haar variaties op ons gedrag? In verschillende ervaringsruimtes brengt curator Gregory Lang een reeks kleurrijke installaties met een immersief en immaterieel karakter samen. ON THE LOOKOUT in Fondation CAB combineert werk van Irma Blank, Nadia Guerroui, Ann Veronica Janssens, Lab[au], Adrien Lucca, Dimitri Mallet, Luisa Mota, Morgane Tschiember en Pieter Vermeersch.

www.fondationcab.com







Mathieu Kleyebe Abonnenc

Zaalzicht In the Womb of the Glass Ship, met werk van Mathieu Kleyebe Abonnenc en Thomas Tilly, 2022, courtesy de kunstenaars en La Loge Brussels, foto Lola Pertsowsky
In zijn werk verbindt Mathieu Kleyebe Abonnenc zijn eigen persoonlijke geschiedenis met de collectieve geschiedenis van de Guyana’s, die diepgeworteld is in het Amazoneregenwoud. De films, tekeningen, sculpturen en foto’s in de tentoonstelling *In the Womb of the Glass Ship* bij La Loge roepen een landschap op dat nieuwe verledens en toekomsten verbeeldt. Abonnenc laat zich sterk inspireren door de Guyanese auteur Wilson Harris, die in zijn literair werk een verband legt tussen de psyché en het landschap. Harris vormt ook de inspiratiebron voor een nieuwe geluidsinstallatie die Abonnenc maakte samen met Thomas Tilly, en die ze dit weekend voor het eerst presenteren.

www.la-loge.be