Alles over kunst

Nieuws

Voorstelling van Belgisch Paviljoen door Jos de Gruyter & Harald Thys

Zojuist werd onder grote belangstelling de 58e inzending voor het Belgisch Paviljoen op de Biënnale van Venetië voorgesteld in de Brusselse kunstruimte La Loge. Na een projectoproep die door Alda Greoli, Minister van Cultuur van de Fédération Wallonie-Bruxelles, werd gelanceerd, koos een jury van professionals voor het project van Jos de Gruyter en Harald Thys met als curator Anne-Claire Schmitz, tevens directrice van La Loge. Hoewel er aanvankelijk wat gemor te horen was over het feit dat twee Vlaamse – in realiteit eerder Brusselse – kunstenaars werden geselecteerd om de – ondervertegenwoordigde – Franstalige Gemeenschap in dit land voor te stellen in Venetië, werd tegelijk de keuze toegejuicht wegens de kwaliteit van het project en het eigenzinnige oeuvre waar de kunstenaars de afgelopen dertig jaar aan hebben gewerkt.

Het project, dat van 11 mei tot 24 november 2019 te zien is in Venetië, heet MONDO CANE en omvat drie luiken: een tentoonstelling, een website en een publicatie. De titel , een soort vloek, werd ontleend aan de gelijknamige pseudo-documentaire uit 1962 van Paolo Cavara en Gualtiero Jacopetti. Die film toont allerlei bizarre praktijken met een licht antropologische toon: van een vrouw in Nieuw-Guinea die een varken de borst geeft over een hondenbegraafplaats in de Verenigde Staten.

Een bizarre wereld die enigszins past bij het universum van het Brusselse duo. De centrale ruimte van het Belgisch Paviljoen willen ze ombouwen tot een soort folkloristisch museum met een twintigtal voornamelijk geautomatiseerde poppen die met repetitieve handelingen hun ambacht (pottenbakken, schoenmaken, spinnen,…) uitvoeren te midden van pastorale landschappen. De zijruimtes van het paviljoen, een parallelle wereld, zijn afgesloten met traliewerk en worden bevolkt door marginalen zoals daar zijn: schurken, dieven, gekken en kunstenaars. Ergens tussen een Wereldtentoonstelling, Bokrijk en een freak show.

Een aantal personages die eerder voorkwamen in hun films, tekeningen en installaties komen nu ook terug. Het Paviljoen is dan ook een verderzetting van hun unheimliche wereld vol psychosen, driften en fantasmen.

Naast een educatieve website (www.belgianpavilion.be) bedachten de kunstenaars ook een meer artistieke site met vrij bizarre filmpjes over diverse landen (www.mondocane.net) in lijn met de notie van de landenrepresentatie die nog steeds geldt op de Biënnale van Venetië.

Een vijftalige publicatie over onsensationele, alledaagse vormen van normaliteit en faits divers maakt het geheel af. De publicatie werd ook voorzien met tekeningen die het duo naar eigen zeggen dik tegen hun zin heeft gemaakt.

Voor mensen die niet in Venetië geraken: niet getreurd. Nu zaterdag 26 januari vindt bij wijze van voorproefje een orgelorkest plaats in La Loge, gespeeld door een mechanische pop en gecomponeerd door Erik Thys (beperkt aantal plaatsen, reservatie verplicht). Vanaf februari 2020 reist de expo van het Belgisch Paviljoen door naar Bozar.

Jos de Gruyter & Harald Thys, ‘Mondo Cane (muzikant)’, Belgian Pavilion 2019, courtesy and copyright of the artists
Jos de Gruyter & Harald Thys, ‘Mondo Cane (pizzaiolo)’, Belgian Pavilion 2019, courtesy and copyright of the artists
Jos de Gruyter & Harald Thys, ‘Mondo Cane (beeldhouwer)’, Belgian Pavilion 2019, courtesy and copyright of the artists