Alles over kunst

Expo

Sarah De Vos, een monografie

Marc Ruyters

De Leuvense kunstenares Sarah De Vos (1985) presenteert voor het eerst een monografie met een volledig overzicht van haar oeuvre uit de voorbije twintig jaar. Haar schilderijen waren in die tijd te zien in galeries in Leuven, Antwerpen (onder meer bij galerie De Wael 15), Veurne (Emergent) en andere plekken. Ze was een van de blikvangers van de Biënnale van de Schilderkunst in Deurle, Deinze en Machelen in 2020 en van de nog lopende Triënnale van Brugge. De Vos studeerde schilderkunst aan Sint-Lucas Antwerpen en volgde een postgraduaat op De Ateliers in Amsterdam.

Uit een galerierecensie in HART 186:Haar werk is een neerslag van de beeldcultuur van nu: één waarin beelden ons bereiken via schermen allerhande, van smartphones, tablets tot laptops, waarin we onszelf en ons leven adverteren via selfies en waarin we met een swipe een volgend en beter beeld kunnen oproepen. Samplend uit eigen foto’s en fragmenten van het internet toont De Vos de kunstig gemaakte café lattes die we drinken, de kleren die we dragen, de foto van een bloem die we weg swipen, de concerten die we bijwonen …’Om die wisselwerking tussen fotografie en schilderkunst te bekomen schilderde Sarah De Vos lang achter glas (églomisé) waarbij ze haar beelden in omgekeerde volgorde opbouwde. Enkele jaren terug ontdekte ze echter hoe ze eenzelfde foto-effect kan bekomen door het gebruik van epoxy en krijgen haar schilderijen hierdoor een extra laag. Het is een huid die De Vos niet helemaal kan controleren: hier en daar gaat de vloeibare epoxy het beeld sturen, iets wat de kunstenaar niet in de hand heeft, maar wat ze net een exra dimensie vindt.
De monografie toont alle werken sinds 2003 en bevat teksten van onder meer Els Wuyts, als curator nu werkzaam bij de Triënnale van Brugge, en van kunsthistoricus Frank Maes, artistiek leider van Emergent in Veurne. Els Wuyts: ‘Sarah De Vos manipuleert de kadrering via inzoomen of uitvergroten, speelt met spiegelingen en contrasten en verhindert zo een eenduidige blik op het schilderij.’ En Frank Maes: ‘We kunnen het overgrote deel van De Vos’ schilderijen ‘lichtstudies’ noemen. Het licht speelt, in de reflecties op zowel de églomisés als de epoxy-werken, letterlijk een sterke rol, waardoor het schilderij zich als een concrete verschijning manifesteert. Maar ook binnen in de virtuele ruimte van het beeld verleent De Vos het spel van licht en schaduw een prominente positie.’

De monografie ‘Sarah De Vos’ kost 30 euro en is te verkrijgen via de betere (kunst)boekhandel en via www.sarahdevos.be