Alles over kunst

Expo

The Great God Pan

Peter Depelchin in Husk Gallery
Marc Ruyters

Praktische info

‘The Great God Pan’ van Peter Depelchin, tot 27 februari in Husk Gallery, Rivoli #12, Waterloosesteenweg 690 Brussel. Open do-vrij-za van 13 tot 18 u, www.huskgallery.com

Peter Depelchin (Oostende, 1985) heeft minstens twee goede eigenschappen: een ongemeen grote fantasie, getriggerd door oude sages, Griekse en Romeinse mythologieën, de kunstgeschiedenis, allegorieën en wat dies meer zij. Ten tweede is hij een ongelooflijk begenadigd tekenaar, bovendien behept met een engelengeduld om soms duizenden streepjes te trekken.

Peter Depelchin, Hommage à Pan IV, 2020, pen, Chinese ink, water paint and gold ink on Arches cream paper, 31x23cm. Copyright HUSK Gallery

Depelchin heeft al veel tentoonstellingen gehad en residenties gevolgd - onder meer in Nederland, Rome en New York - en heeft nu een tentoonstelling in de Brusselse Husk Gallery, gevestigd in het bekende Rivoli-complex. Daar is de tentoonstelling The Great God Pan te zien, die een staalkaart toont van zijn artistieke kennen en kunnen. De Griekse God Pan is de centrale figuur: meester in het fluitspel, in het verleiden van nimfen (wat niet altijd lukte: de nimf Syrinx veranderde net op tijd in een rietstengel voor hij haar kon overweldigen. Pan maakt van die riethalm dan maar een fluit, later panfluit genoemd), baas over de natuurkrachten, patroon van de herders en dies meer. In de galerie staat de Pan-figuur centraal in een gigantische tekening: een naakte oudere man met horens, zijn navel vormt een ‘zwart gat’ (dat ook in ander werk opduikt), met rond hem de meest uiteenlopende taferelen uit de al genoemde fantasiewereld. Zelfs de zeven hoofdzonden zijn te herkennen, zoals ze in 1995 gefilmd werden in Se7ven van de Amerikaanse regisseur David Fincher.

Peter Depelchin, The Faun and the Deer, 2019, pen and Chinese ink on silk paper, 75x100cm. Copyright HUSK Gallery

Fenomenaal is hoe Depelchin in zijn tekeningen puur abstracte motieven mengt met doorgedreven figuratie, zonder dat het echt opvalt. Het ene gaat naadloos over in het andere. Daar komt zijn engelengeduld weer opduiken,want zijn tekeningen zijn ongemeen bewerkelijk. De mansgrote tekening vormt het hart van de tentoonstelling. Daarnaast toont Depelchin ook enkele series, rond de thematiek van Pan. Zo is er de reeks The Faun and the Deer, waarin een faun of sater copuleert met een hert. Hommage à Pan zijn vier tekeningen rond licht, beweging (borst)voeding en zwaartekacht, naar een gelijknamige tekening van Félicien Rops. En dan zijn er de Four Winds, tekeningen rond Boreas, Zephyros, Neutos en Euros ofte de vier winden en seizoenen.

Al die elementen: de faun, de hel, de natuurkrachten, het visioen, lust en verraad en zoveel meer, het duikt overal op in het oeuvre van Peter Depelchin, die ook grote aandacht heeft voor het architecturale. In 2013 bouwde hij zelfs een echte hortus conclusus in het kasteel van Beauvoorde, waar hij toen de tentoonstelling Zoom maakte. Ook in Husk Gallery toont hij vier maquettes, die dienst zouden kunnen doen als de tempel van Pan. De visuele en allegorische rijkdom is zo enorm dat een galeriebezoekje van een half uur echt niet volstaat.