Alles over kunst

Expo

Expo in Vogelvlucht

Gert Robijns (Holy Fuel) en Arocha/Schraenen (Incident W). Foto Kurt Willaerts

Kunst in Puurs (K.I.P.)

Puurs-Sint-Amands is nu niet bepaald een gemeente die bekendstaat als walhalla voor de hedendaagse kunst. Maar daar lijkt sinds een paar jaar verandering in te komen. Voor het derde jaar op rij zet verzamelaar Wilfried Cooreman in samenwerking met CC Binder zijn schouders onder Kunst in Puurs, kortweg K.I.P., een openluchttentoonstelling doorheen de gemeente. Daarvoor worden naar goede gewoonte vaak ronkende namen gestrikt uit binnen- en buitenland. Dat is ook met deze editie het geval met mensen zoals Henk Visch, Kati Heck, Pascale Marthine Tayou, Narcisse Tordoir, Carla Arocha/ Stéphane Schraenen, Otobong Nkanga, Gert Robijns, … Daarnaast kan u ook de vierentwintig permanente werken bezichtigen die naar aanleiding van vorige edities door de gemeente werden aangekocht (Wouter Feyaerts, Stijn Van Dorpe, Jos De Gruyter & Harald Thys, …)

Tot 28 februari in Puurs. www.wintervanpuurs-sint-amands.be

Robert Devriendt

“Tout ce dont vous avez besoin pour faire un film, c’est d’une fille et d’un flingue.” Die uitspraak van Godard lijkt ook op te gaan voor de schilderijen van Robert Devriendt: aan vrouwen en wapens geen gebrek in zijn piepkleine werkjes die met een minimum aan narratieve elementen bol staan van drama en suspense. Na Blind Seduction bij Galerie Baronian in 2017 en Through the eyes of David X in 2019 bij Baronian Xippas stelt Devriendt nu het derde deel The Scent of Burning Wood voor bij galerie Loevenbruck in Parijs. Het geheel maakt deel uit van het lopende, overkoepelende project The Missing Script waarvan de kunstenaar op termijn alle verhaallijnen wil samenbrengen.

Tot 7 maart in Galerie Loevenbruck, Parijs. www.loevenbruck.com

Molly Soda, Phone Zone (c) Molly Soda

Artefact

Eenzaamheid – een van de taboes in onze samenleving – lijkt de laatste tijd steeds meer bespreekbaar te worden. Artefact, het Leuvense festival voor fijnproevers rond kunst, film, muziek en veel meer, ontleent er dit jaar zijn thema aan onder de titel Alone Together. Het festival wil niet alleen taboedoorbrekend zijn, maar ook troost bieden – wat best welkom is in deze barre winterdagen. Zo breit Methap Baydu een cocon met de gescheurde T-shirts van de belangrijkste mannen in haar leven, terwijl Molly Soda ons op humoristische wijze confronteert met onze eigen online conversaties. Verder ook nog werk van Tino Sehgal, Pilvi Takala, Chloé Op de Beeck en vele anderen. Noteer ook alvast de (gratis) openingsavond op 13 februari waarop Eartheater, Céline Gillain en Mette Rasmussen & Drone Operator u willen opwarmen met hun performances en elektronica.

Van 13 februari tot 1 maart in STUK, Leuven. www.artefact-festival.be

Cameron Jamie

De Amerikaanse kunstenaar Cameron Jamie maakt video’s, performances, beeldhouwwerken en tekeningen. Rode draad binnen zijn praktijk is een fascinatie voor antropologie, mythes en fantasie, die hij ook terugvindt in het dagelijkse leven en in de populaire cultuur. Maskers nemen een belangrijke plek in binnen zijn werk, waarbij hij verwijst naar eeuwenoude, heidense rituelen als Mexicaanse worstelwedstrijden. Na zijn passage op de laatste Biënnale van Venetië, toont hij nu bij Gladstone Gallery in Brussel een reeks maskers in keramiek. Het zich verbergen achter een masker speelt hij uit door een aantal van die maskers ook omgedraaid te presenteren, waardoor hij de aandacht van de toeschouwer extra triggert.

Tot 7 maart in Gladstone Gallery, Brussel. www.gladstonegallery.com

Softalism + Tumulus

Boris Devis is al jaren actief als handelaar in mid-century modern design. Maar ondertussen stortte hij zich ook op de kunst. Vorig jaar opende hij Everyday Gallery (YYY) op het Antwerpse Nieuw Zuid – met Tim Van Laere Gallery, Plus One Gallery en Gallery Sofie Van de Velde goed op weg om dé nieuwe kunsthub van de stad te worden. Daar brengt hij nu een solo met Touche-Touche (Carolin Gieszner en Théo Demans). Dit collectief maakt met fel gekleurd foam immersieve installaties die alledaagse settings weerspiegelen. Voor deze solo bedachten ze het neologisme ‘softalism’ en stortten ze zich op ‘de slaapkamer’, met een bed, maar ook een zwartwit geblokt nachtkastje.
De groepstentoonstelling Tumulus met werk van Leo Luccioni, Thomas Ballouhey, Valentin Vie Bient en Yoel Pytowski sluit daar in zoverre op aan, dat die draait rond artefacten en de vraag hoe kunst van nu door de archeologen van de toekomst beschouwd zal worden.

Tot 7 maart in Everyday Gallery (YYY), Antwerpen. www.everydaygallery.art

Tony Conrad

Mensen met een aanzet tot epilepsie, gelieve zich te onthouden! De Kölnischer Kunstverein, ondergebracht in een prachtig gebouw met typische jaren vijftig-architectuur, brengt een retrospectieve van de Amerikaanse experimentele kunstenaar Tony Conrad (1940-2016). Conrad oefende een grote invloed uit op mensen zoals John Cale, Tony Oursler en Mike Kelley en liet zich opmerken door zijn experimentele film The Flicker. Die bestaat uit een snelle aaneenschakeling van abstracte zwart-wit filmbeelden die door een speciaal ritme zorgen voor stroboscopisch effect. Dat Conrad niet vies was van experiment blijkt ook uit Sukiyaki Film waarvoor hij zijn filmrolletje snel even bakte voor gebruik.

Van 15 februari tot 3 mei in Kölnischer Kunstverein, Keulen. www.koelnischerkunstverein.de

Tony Conrads, Yellow Movie (video), 1973. Courtesy the Tony Conrad Estate and Greene Naftali, New York

CHAPTER 3HREE

In Zaandam, onder de rook van Amsterdam, opende afgelopen jaar het HEM. In een oud industrieel pand waar vroeger de kogels en vuurwapens voor het Nederlandse leger geproduceerd werden, worden ondertussen allerhande culturele activiteiten georganiseerd. Waaronder dus ook tentoonstellingen, die allemaal onder dezelfde titel CHAPTER worden geschaard. Gastcurator Maarten Spruyt – die lange tijd als stylist in de modewereld werkte – stelde het inmiddels derde hoofdstuk in de reeks samen. Geïnspireerd door de woorden van Susan Sontag (“Wat nu belangrijk is, is om onze zintuigen te herstellen. We moeten leren meer te zien, meer te horen, meer te voelen”) bracht hij werk van 27 kunstenaars bijeen dat in de eerste plaats op de zintuigelijke ervaring gericht is. Ook de overweldigende architectuur van Het HEM speelt trouwens een rol: een deel van de werken – van onder andere Maria Roosen, Sander Breure en Witte van Hulzen, David Claerbout en Cyprien Gaillard – staat opgesteld in een tunnel waar u als bezoeker één voor één doorheen geloodst wordt.

Tot 3 mei in Het HEM, Amsterdam. www.hethem.nl

Vordemberge-Gildewart Award

Het is ongetwijfeld een droom van veel jonge kunstenaars: een jaar lang aan zijn/haar oeuvre kunnen werken, zonder zich zorgen te moeten maken over geld. Dat stond Ilse Engelina Vordemberge (1906-1981), de weduwe van de Duits-Nederlandse De Stijl-kunstenaar Friedrich Vordemberge-Gildewart (ook wel VG, 1899-1962) voor ogen, toen ze de basis legde voor de Vordemberge-Gildewart Award. Vordemberge-Gildewart was zelf een van de eerste kunstenaars met een volledig abstract oeuvre. Sinds 1981 wordt in zijn naam jaarlijks een stimuleringsprijs uitgereikt van 48.000 euro, aan een Europese kunstenaar van onder de 35 jaar. Onder andere Bernard Voita en Mark Manders kregen de prijs al. Op 22 februari wordt in het GEM in Den Haag bekend gemaakt wie van de genomineerden (Salim Bayri, Deborah Bowmann, Bob Eikelboom, Ricardo van Eyk, Eva Giolo, Nadia Guerroui, Sharon Van Overmeiren, Emma van der Put – zie ook de rubriek De mosterd –, Dan Walwin en Charlott Weise) dit jaar met de prijs gaat lopen. Hun werk is eveneens in het GEM in een tentoonstelling samengebracht.

Van 23 februari tot 5 april in GEM, museum voor actuele kunst, Den Haag. www.kunstmuseum.nl