Alles over kunst

Tips van de Redactie

Expo

9 tips van de redactie

Sam Steverlynck & Pieter Vermeulen

Nu u weer naar hartenlust – mits de nodige voorzorg – de deuren van galeries en musea kan platlopen, geeft de redactie u graag een aantal tips mee, in afwachting van ons volgend nummer. Raadpleeg de websites voor aangepaste openingsuren of bijkomende maatregelen inzake Covid-19.

News from Home

Dvir gallery, News from Home, exhibition view, 2020

Rue de la Régence 67, een galeriecluster aan het Justitiepaleis, begon in 2014 als een ambitieus plan van een aantal toonaangevende galeries (Jan Mot, Micheline Szwajcer, Catherine Bastide,…). Met de jaren verlieten steeds meer van hen het complex en kon zelfs de influx van nieuwe galeries het tij niet keren. Ook de van oorsprong Israëlische Dvir Gallery besloot - als een van de laatsten - het zinkend schip te verlaten. Maar toen sloeg de coronacrisis toe. Dus werd besloten om tijdelijk (?) hun privéwoning in Anderlecht te gebruiken als galerieruimte. En het moet gezegd: het industriële complex met zijn witte vloeren leent zich daar perfect toe. Onder de noemer News from Home – net als hun openingstentoonstelling in Brussel Je tu il elle een knipoog naar gelijknamige films van Chantal Akerman – is werk te zien van door de galerie vertegenwoordigde kunstenaars. Een tentoonstelling die, door het coherente programma, meer overkomt als een gecureerde expo dan de gebruikelijke summer show. Met kleppers als Douglas Gordon, Jonathan Monk, Latifa Echakhch, Naama Tsabar,…

De Fiennesstraat 85, Anderlecht
www.dvirgallery.com


Oswald Oberhuber

Oswald Oberhuber, Untitled, 1966 Pencil, crayon on paper 48,4 x 58,9 cm

Begin dit jaar overleed Oswald Oberhuber, de Oostenrijkse kunstenaar wiens werk in 1984 nog in SMAK werd getoond en twee jaar later in Jan Hoets Chambres d’Amis. Hij nam tevens deel aan de Biënnale van Venetië, Documenta 6 en 7 en tal van andere tentoonstellingen wereldwijd. Aanvankelijk sterk onder de invloed van de naoorlogse art informel, plaatste Oberhuber de idee van voortdurende verandering centraal in zijn oeuvre, dat daardoor heel wat uiteenlopende materialen en stijlen beslaat. In samenwerking met KOW Gallery uit Berlijn toont Philippe Piessens een zorgvuldige selectie van momenten uit een decennialange artistieke carrière: werken op papier, schilderijen, tekeningen en een sculptuur. Een unieke kans.

Begijnenvest 102, Antwerpen
philippepiessens.com








Jacqueline Mesmaeker

Jacqueline Mesmaeker, L'Androgyne, 1. Avion en phase d’approche, 1986-2013, Gemengde techniek / Technique mixte / Mixed media, Privéverzameling / Collection privée / Private collection

Ze heeft er lang op mogen wachten – meer bepaald tot haar 92ste verjaardag – maar nu is het zover: Jacqueline Mesmaeker krijgt eindelijk een grote ‘overzichtstentoonstelling’ in Bozar. Het ideale moment om haar poëtische en conceptueel gevarieerde praktijk te ontdekken. Daaruit blijkt de invloed die Marcel Broodthaers op haar – en wel meer Belgische kunstenaars – heeft uitgeoefend. Die weet ze echter tegelijk om te zetten naar hoogstpersoonlijk werk waarvoor ze de meest diverse media gebruikt: van faxen over boeken tot sculpturen, installaties en films. Een gepast eerherstel dat geen dag te vroeg komt. Lees de recensie van haar expo Ah, quelle aventure! in HART 204.

Ravensteinstraat 23, Brussel
www.bozar.be








Collectivo Los Ingrávidos

Colectivo Los Ingravídos, Still from: Altares / Shrines, (2019 / 16mm / color / sound / 3' 28)

Kunsthal Gent moet een van de meest experimentele kunstruimtes zijn in ons land. In de week is het een werkplek voor kunstenaars en organisaties, tijdens het weekend een tentoonstellingsruimte. Hier geen strak omlijnde tentoonstellingen volgens de gebruikelijke vastgelegde termijn, maar een cluster van expo’s – of slechts een paar werken. Die kunnen maandenlang lopen – soms zelfs ‘tot in de eeuwigheid’ – en worden vaak doorheen de tijd aangepast. Dat experiment leidt soms wel eens tot chaos en versnippering – en bergen zaalteksten van alle verschillende projecten die er tegelijkertijd te zien zijn. Het is een klein nadeel voor een radicaal andere benadering. Parallel aan de onlinetentoonstelling From Scratch to Scratch door studenten Curatorial Studies in KASK (www.fromscratchtoscratch.be) kan u er tot 28 juni vier films zien van het Mexicaanse kunstenaarscollectief Collectivo Los Ingrávidos. Voor hun 16mm en 35mm films roepen ze een collectieve geschiedenis van Latijns-Amerika op aan de hand van kleurrijke landschappen, trance-achtige rituelen en politieke protesten. Werk met zintuiglijke kleureffecten en een hoog seventies gehalte dat soms net iets té hard zijn best doet om te experimenteren maar wel hypnotiserend werkt.

Lange Steenstraat 14, Gent
www.kunsthal.gent




Raphaël Lecoquierre

Raphaël Lecoquierre, Nūbēs, installation view at Espace Moss, Brussels, 2020

De Brusselse gemeente Sint-Gillis beschikt zowaar over twee kapsalons/kunstgaleries. Le Salon d’Art – met het geniale uithangbord dat speciaal door de Franse karikaturist Roland Topor werd ontworpen – zit er al decennia. Sinds een tijd is er ook espace moss, dat zich eerder richt op de jongere, Brusselse scene. Momenteel is Raphaël Lecoquierre er te gast. Het bedekte de muren van het salon met stucco, een oeroude frescotechniek. Daarop heeft hij met inkt een aantal abstracte kleurelementen toegevoegd die hij heeft gedistilleerd uit het pigment van door hem verzamelde analoge foto’s. Deze knappe, etherische site-specific installatie fungeert tegelijk als canvas waar een aantal door hem uitgenodigde kunstenaars tot in oktober op reageren. Met bijdragen van Viager (Régis Jocteur Monrozier & Louis Clais), Eva L'Hoest, Olivier Stévenart, Nancy Moreno en Lou Drago. De expo is enkel toegankelijk als je een afspraak bij de kapper maakt. Een uniek moment van verstilling om de ruimte volledig te laten inwerken.

Maurice Van Meenenplein 35, Sint-Gillis
www.espacemoss.com






Denitsa Todorova & Stephan Balleux

DMW Gallery, Rhymes and Enantiomorphs (Denitsa Todorova invites Stephan Balleux), exhibition view

Met het werk van Denitsa Todorova pakt DMW Gallery wel vaker uit, terwijl we van Stephan Balleux al een tijdlang niets meer gezien hebben. Nochtans staat zijn imposante tentoonstelling La Peinture et Son Double in het Museum van Elsene (2014) nog steeds op ons netvlies gebrand. Todorova nodigde Balleux uit voor een duo show – zoals gebruikelijk hier – en voorwaar: ze werken wonderwel samen. Beiden hebben ze iets met het gebruik van zwart-wit, zoveel is duidelijk, maar technisch doen ze het heel anders. Todorova gaat aan de slag met verschillende lagen grafiet op papier en laat haar delicate beelden op een negatieve manier ontstaan. Schilder Balleux moet het dan weer hebben van de intrigerende, plastische volumes die hij met spuitverf of olie op doek zet. Dit levert een sterk ensemble van werken op dat netjes onderlijnd wordt door de grijze, betonnen vloer van DMW, een voormalige drukkerij.

Koolstraat 15, Borgerhout
dmwgallery.be






Julien Saudubray & Nicolas Bourthoumieux

Julien Saudubray & Nicolas Bourthoumieux: Objectives (exhibition view)

Het Brusselse Rectangle is te gast bij galerie Waldburger Wouters en stelt daar werken tentoon van Julien Saudubray en Nicolas Bourthoumieux. Objectives brengt hun uiteenlopende praktijken in een fijne dialoog: grote, intens gekleurde doeken tegenover minimale sculpturen uit gerecupereerde materialen. Poëtisch wordt het helemaal op de binnenkoer waar we een immense foto zien van een hert dat de lens in staart, gemaakt door Bourthoumieux in zijn geboortedorp.

Antwerpselaan 49, Brussel
rectangle.be
waldburgerwouters.com






Pierre-Pol Lecouturier

De sfeer is doorgaans feestelijk wanneer er een nieuw vitrineproject wordt ingehuldigd bij 76,4, het initiatief van Michel François, Ekaterina Kaplunova, Juan Pablo Plazas en Richard Venlet. Daar is nu uiteraard geen sprake van. De ingetogen installatie van Pierre-Pol Lecouturier, de andere wederhelft van Rectangle, blijkt daardoor op maat gemaakt van zowel de ruimte als de tijd. Zijn Breathe In / Breathe Out bekijk je best ‘s avonds: een pulserend licht, gelijkmatig verdeeld achter een geblindeerde vitrine. Het doet denken aan het sleep light van een laptop of – met wat meer verbeelding – aangedampte brillenglazen bij het dragen van een mondmasker. A ne pas rater!

Bosniëstraat 24, 1060 Sint-Gillis






Felt the Moonlight on My Feet

Felt the Moonlight on my Feet, installation detail, MHKA Museum of Contemporary Art, 2017

In de voorbije maanden zag u ongetwijfeld veel online voorbij komen, maar tapdansen hoorde daar wellicht niet bij en al zeker niet op poëzie van Walt Whitman. Dat is immers wat u van Felt the Moonlight on My Feet kunt verwachten, een samenwerking die een paar jaar geleden begon in het M HKA tussen kunstenaar Jani Ruscica en curator Sam Watson. Whitmans politieke gedicht Song of Myself werd vertaald naar morsecode en vervolgens weer uitgevoerd door een paar schoenen met vilten zolen. Tapdanseres Suzanna Pezo doet het u nog elke dinsdag van de maand juni voor, om klokslag acht uur, via een livestream te volgen op Youtube, Instagram en Facebook.

feltthemoonlight.xyz