Alles over kunst

Expo

7 niet te missen stands op Art Antwerp 2021

Sam  Steverlynck

Binnen het beurslandschap is er al langer een trend aan de gang van downscaling en een heroriëntatie naar een meer regionaal publiek. Die tendens werd verder versterkt sinds de corona-epidemie die verre reizen steeds lastiger maakt. Binnen die optiek pakt Art Brussels voor het eerst uit met een Antwerpse editie: Art Antwerp. Een beurs op mensenmaat met 59 exposanten waarvan 39 uit eigen land. Hieronder de stands waar we nu al naar uitkijken.


dépendance & Barbara Wien

dépendance en Barbara Wien uit Berlijn slaan de handen in elkaar voor een gemeenschappelijke stand, een solo gewijd aan de internationaal bejubelde Zuid-Koreaanse kunstenares Haegue Yang. Zij maakt installaties met dagdagelijkse objecten zoals jaloezieën en ventilatoren waarmee ze unieke zintuigelijke waarnemingen weet op te roepen.


Everyday Gallery

Een van de meest eigenzinnige jonge Antwerpse galeries is Everyday Gallery. Zij hebben een neus voor aanstormend talent dat het buitenissige en bizarre omarmt. En dat zal op haar stand op Art Antwerp niet anders zijn met Daan Gielis, Tom Volkaert, Trude Viken, Dittmar Viane en Jordy Kerwick.


QG Gallery

De Antwerpse galerie Wide White Space mag dan slechts tien jaar actief geweest zijn – van 1966 tot 1976 – vijfenveertig jaar nadat de galerie de deuren heeft gesloten blijft ze tot de verbeelding spreken. En dat hoeft ook niet te verbazen, aangezien de door Anny De Decker en Bernd Lohaus opgerichte galerie de internationale top vertegenwoordigde met onder andere Marcel Broodthaers, Daniel Buren, Dan Flavin, Christo, Piero Manzoni en vele anderen. QG Gallery uit Knokke brengt nu een eerbetoon aan deze legendarische galerie. Op haar stand kan je werk ontdekken van mede-oprichter Bernd Lohaus, naast dat van Carl Andre, Richard Long en de onlangs overleden Lawrence Weiner.


kamel mennour

Naast heel wat Belgische galeries kan Art Antwerp ook uitpakken met een aantal internationale zwaargewichten. Zo pakt kamel mennour – die naast zijn vaste stek in Parijs sinds 2016 ook een vestiging heeft in Londen – uit met een lijst ronkende namen. Bij de gevestigde kunstenaars Anish Kapoor en Tadashi Kawamata. Maar ook de ‘jongere’ kunstenaars laten zich al geruime tijd gelden in het internationale kunstcircuit. Denk maar aan Mohamed Bourouissa, Latifa Echakhch, Petrit Halilaj, Camille Henrot, Alicja Kwade en Matthew Lutz-Kinoy.


Nosbaum Reding

De Luxemburgse galerie Nosbaum Reding – die sinds september ook over een Brusselse vestiging beschikt – pakt uit met een van de bekendste Luxemburgse kunstenaars die overigens al een hele poos in België woont: Tina Gillen. Zij maakt schilderijen op het snijpunt tussen figuratie en abstractie waarvoor ze vaak fragmenten van modernistische architectuur herneemt. Ze vertegenwoordigt overigens volgend jaar Luxemburg op de Biënnale van Venetië.


Dvir Gallery

Marianne Berenhaut (1934) heeft er lang op mogen wachten maar nu is het zover: de kunstenares geniet eindelijk de aandacht die haar al eerder te beurt had moeten vallen. Gelijktijdig met haar solotentoonstellingen in het M HKA en C-Mine Genk wijdt Dvir Gallery een solo booth aan deze kunstenares die met dagdagelijkse voorwerpen installaties neerzet die een onderhuids gevoel van onbehagen en trauma oproepen.


Sorry We're Closed

Het Brusselse Sorry We're Closed pakt uit met twee jonge schilders: Julien Meert en Anastasia Bay. Meert is al langer een vertrouwd gezicht in de Belgische kunstscène. Hij is bekend door zijn licht bevreemdende gezichten tegen een wazige achtergrond waarvoor hij vaak spray can gebruikt. Bay is de laatste tijd aan een serieuze internationale opmars bezig. Zij verzorgde ook de inhuldigingstentoonstelling van Sorry We're Closed in het nieuw, statig pand aan de Zavel. Bay maakte er indruk met haar grote doeken met verwrongen, menselijke figuren die ze nu ook voorstelt in Antwerpen.

Haegue Yang, In The Cone of Concern, 14/10/2020 – 31/4/2021, Museum of Contemporary Art and Design, (MCAD) Manila, foto At Maculangan
Daan Gielis, Heart, 2021, brons, elektronica, LED verlichting, variabele afmetingen
Richard Long, Stony Man Circle, 1993, wit en donker marmer, 280x280cm
Tadashi Kawamata, Tree hut in Tremblay n°54, 2020, houten model en verf, 210x153x12cm, © Tadashi Kawama ta, courtesy van de kunstenaar en kamel mennour, Parijs/Londen
Tina Gillen, Deer Blinds, 2008, acrylverf op canvas, 245x350cm
Marianne Berenhaut, La rencontre, 2013, drie houten scooters, 62x85x35cm, uniek
Anastasia Bay, The Battle of the Sabines, 2021, acryl en olieverf op canvas, 240x300cm