Alles over kunst

Artikel

Het voortleven van de vuurvliegjes

Over enkele films van Elie Maissin en Mieriën Coppens, een Nederlandse vertaling van Georges Didi-Huberman en het werk van Pier Paolo Pasolini
Pieter Van Bogaert

Praktische info

Georges Didi-Huberman. Het voortleven van de vuurvliegjes, verschijnt begin september bij Octavo, Amsterdam, www.octavopublicaties.nl

In 1941, hij is dan negentien, brengt Pier Paolo Pasolini met enkele vrienden de nacht door aan de rand van Bologna, de stad waar hij op dat moment studeert. Hij is er getuige van het verschijnen van de vuurvliegjes. Echte vuurvliegjes. Een magisch moment. Pasolini schrijft erover in een brief aan een andere vriend en maakt de vergelijking tussen de vuurvliegjes, die lichtjes die helpen koppelen, een partner te vinden voor de liefde in de vlucht en de vrienden die daar samen zitten en dansen in de nacht. Pasolini voelt zich aangetrokken, zoals de vuurvliegjes. Maar, terwijl in de verte de zoeklichten van Mussolini de nacht breken en de blaffende honden van de fascisten naderen, gebruikt Pasolini die vuurvliegjes ook als een metafoor voor de kleine lichtjes, lucciola, die zich verzetten in de marge van het grote gebeuren.
In 1975, negen …

Elie Maissin en Mieriën Coppens, Aisha