Alles over kunst

I see / You mean  HART Nr. 224

De lekkere vloeibaarheid van Liquid Gestures

Melissa Gordon
Jessica  Gysel

Elke maand nodigen we een kunstenaar uit om ruimte in te nemen onder de noemer I see / You Mean. Een knipoog naar de titel van de ‘collage roman’ uit 1970 van de New Yorkse schrijver Lucy Lippard, een editorial snapshot, een ‘carte blanche’ met een open einde.

In 2017 gaat de Amerikaanse in Brussel wonende kunstenaar Melissa Gordon in het MoMa op zoek naar bewijs voor een stelling die de afgelopen jaren steeds meer weerklank vindt. Niet Marcel Duchamp, maar Elsa von Freytag-Loringhoven, barones, excentrieke kunstliefhebber en vriendin van Duchamp, zou de beroemdste readymade hebben ‘gemaakt’. Een hot topic die tot veel discussies leidt en nog maar eens aantoont hoe lastig het is om bestaande discours te doorbreken en andere narratieven te ontwikkelen. En dat is precies wat Melissa Gordon wil doen. Als schilder legt ze…

Links:InstallationLiquidGestures,TownerGallery,Eastbourne, UK. October 15, 2021 – January 30, 2022. Detail: 1917 Chelsea, NY appartement van Elsa von Freitag Loringhoven gebouwd in metaalprofiel. Achterwand: Frottage Rue de Danemark (Studio), 2021, behang, 500 x 800 cm. Foto Rob Harris

Rechts: Detail: Female Readymade (Elsa 1917/2017, hat of Rrose Sélavy, Duchamp’s models of the Fountain (1933), ‘Perserverence Makes me sad’, sweater, string, coal bag, large erasure, evidence of Fountain in Duchamp’s studio 1917), 2020. Acryl, zeefdruk, marmerpoeder, flashe op doek, 180 × 200 cm. Foto Kristien Daem