Alles over kunst

Nieuws

Alexis Blake wint Prix de Rome

De Nederlandse Prix de Rome, die elke twee jaar aan een kunstenaar tot 40 jaar wordt uitgereikt, is dit jaar gewonnen door Alexis Blake (1981, VS). Met de tweejaarlijkse aanmoedigingsprijs voor beeldend kunstenaars is 40 duizend euro gemoeid. Naast het prijzengeld mag Blake tijdelijk werken in een kunstenaarsverblijf naar keuze.

Blake werd geboren in de VS en werkt en woont in Amsterdam en was in 20-21 resident in WIELS. Uit 217 kunstenaars die zich aanmeldden voor de prijs selecteerde de jury vier finalisten, die elk een werkbudget kregen om gedurende vijf maanden nieuw werk te maken dat momenteel te zien is in het Stedelijk Museum Amsterdam. De finalisten van deze editie waren naast Blake: Mercedes Azpilicueta, Silvia Martes en Coralie Vogelaar.

Volgens het Museum ‘reflecteren de vier finalisten op actuele thema's, bieden ze kritische herinterpretaties van gebeurtenissen uit het verleden, koppelen onvertelde geschiedenissen aan onze huidige wereld of concentreren zich op een verre toekomst. Elk van hen vertegenwoordigt een teken des tijds op hun respectieve manier.’

Tijdens de uitreiking in het Stedelijk stelde Blake dat ze ‘niet gelooft in competitie of in winnen in de kunst’. Ze nam de prijs wel in ontvangst voor haar performance Rock to jolt [ ] stagger to ash, een combinatie van zang, dans, muziek en geur – volgens de jury ‘aangrijpend en memorabel’.

De Amerikaanse heeft zich gebaseerd op de traditie van klaagzangen en zich laten inspireren door internationale protesten. Met haar kunst probeert ze een stem te geven aan mensen die volgens haar binnen de maatschappij niet worden gehoord: ‘Er wordt nog steeds aan mensen het zwijgen opgelegd.’ Tijdens de performance werd heel hard gezongen, geschreeuwd en gedanst op en rond de monumentale trap van het Stedelijk Museum.

De expositie met de vier genomineerden is tot en met 20 maart 2022 te zien in het Stedelijk Museum Amsterdam. www.stedelijk.nl

Alexis Blake Rock to jolt [ ] stagger to ash, 2021, performance, tentoonstellingsruimte met architectonische ingreep, gedimd licht, geur, tabloidpublicatie, Prix de Rome 2021, foto Daniel Nicolas