Alles over kunst

Expo

Twee solo's bij Art Brussels

Marc Ruyters

Praktische info

Nog tot 1 mei in Tour & Taxis, Brussel.
artbrussels.com

Na een hiaat van twee jaar opende Art Brussels vorige week de deuren. Met 157 galeries uit 26 landen haalt de kunstbeurs opnieuw het niveau van pre-coronatijden. Opvallend is dat meer dan 30 galeries er deze editie voor kiezen om een solo te presenteren. Marc Ruyters selecteerde twee solo’s van Belgische kunstenaars.


Philip Aguirre – Valerie_traan gallery

Philip Aguirre, Refugio, 2022, foto Koen de Waal

Philip Aguirre is een bevoorrecht toeschouwer van mensen en culturen, met een focus op de manier waarop die culturen beïnvloed worden door politiek, omgeving en commercialisering. Vooral de Europese, Afrikaanse en Zuid-Amerikaanse culturen spreken hem aan. Hij gebruikt vaak ‘arme’ materialen om tot kritische, maar ook subtiel esthetische sculpturen en installaties te komen. Zijn vele reiservaringen en zijn culturele bagage verwerkt hij op een kosmopolitische, emanciperende manier.

In een solo bij valerie_traan gallery op Art Brussels toont hij uiteenlopend kleiner en groter werk, met twee blikvangers: een oudere sculptuur die hij opfriste en omdoopte tot Home for Lionel: de voetbal in de sculptuur verwijst naar Messi. Een gloednieuw werk is Refugio, een menselijke figuur die in een olievat zit. De symboliek is duidelijk: onze samenleving wordt weerom geconfronteerd met vluchtelingen en al wat daarbij komt kijken. De andere werken die hij toont (tekeningen, collages, kleine sculpturen) staan ook allemaal in het teken van sociaal onrecht, machtsmisbruik en andere ellende: een beeldje van een omgevallen koning (Leopold II), een man met een huisje op zijn rug, conservenblikken op een sokkel… Aguirre brengt dat allemaal in een esthetische poëzie, met een wrang bijsmaakje.

Philip Aguirre, Art Brussels, valerie_traan gallery, stand C43-45


Anton Cotteleer – Whitehouse Gallery

Anton Cotteleer, diverse werken, courtesy Whitehouse Gallery

‘Mijn sculpturen hebben geen eeuwige uitstraling zoals we die kennen bij bronzen en marmeren beelden, maar suggereren eerder een tijdelijkheid, zoals een dekentje, een gordijn, een behang of een pluchen knuffel’, vertelde beeldhouwer Anton Cotteleer enkele jaren terug in HART. Cotteleer heeft op Art Brussels nu een solo bij Whitehouse Gallery, waarbij hij werk toont dat perfect beantwoordt aan die notie van tijdelijkheid: een opgevouwen handdoek of tapijtje, een been geprangd in een soort stelling, maar vooral een aantal sculpturen die tegelijk amorfe en antropomorfe trekken hebben.

Cotteleer werkt met de meest uiteenlopende materialen, en laat het maakproces (de gietnaden bijvoorbeeld) duidelijk zichtbaar. Zijn werk is een mengeling van erotiek, humor, relativering, mysterie en banaliteit, de kijker kan er in terugvinden wat hij of zij wil zien. Cotteleer prefereert materialen (siliconen, nylonvezels…) die een ‘warme’ huid hebben, boven het koude en kille van de klassieke beeldhouwmaterialen.

Anton Cotteleer, Art Brussels, Whitehouse Gallery, stand C90-92