Alles over kunst

Expo

Jo De Smedt bij De Ziener in Asse

Marc  Ruyters

Praktische info

Jo De Smedt, ‘J.B. on the rocks’, tot 20 oktober in Galerie De Ziener, Stationsstraat 55 Asse. Open vrij-zo van 15 tot 18 u, www.deziener.be

‘J.B. on the rocks’ is deels een hommage van kunstenaar Jo De Smedt aan het werk van Jean Brusselmans (1884-1953). Jo De Smedt (°1974, woont en werkt in Asse) kleeft in zijn vooral grafische en schilderwerk de punk-attitude aan en ook in dit nieuwe werk doet hij dat, maar op een meer ingehouden wijze. De Smedt zag in het voorjaar van 2018 de indrukwekkende tentoonstelling van Jean Brusselmans in het Kunstmuseum Den Haag. Hij was vooral onder de indruk van de manier waarop Brusselmans schilderde met donkere contouren, om die nadien op te vullen met vlakke kleuren. Brusselmans was eigenlijk een voorloper van de ‘klare lijn’, die nadien door striptekenaars als Hergé en co zou overgenomen worden.

“J.B. ON THE ROCKS” 2019, grafiet, kleurpotlood op papier, 150 x 100 cm
Jean Brusselmans was ook gefascineerd door de ‘Images d’Epinal’, grafische stempels met populaire onderwerpen en felle kleuren, begin 19de eeuw ontwikkeld in het Vogezenstadje Epinal en die vooral in trek waren bij de kleine burgerij, maar ook in de twintigste eeuw nog gebezigd werden. Het logo van bijvoorbeeld Walibi Park in Waver is er een mooi voorbeeld van.

Jo De Smedt trekt nu die fascinatie voor Brusselmans en de ‘Images d’Epinal’ door in het werk dat hij toont in galerie De Ziener in Asse. In de ruimte aan de straatkant van de galerie hangen de belangrijkste werken: ze zijn gemaakt in zwart grafiet op papier, waarbij De Smedt objecten uit de Brusselmans-doeken isoleerde en vergroot en geabstraheerd weergeeft: stillevens, kannen, kruiken en vazen. Elk werk krijgt ook een felgekleurde cartooneske figuur mee, geïnspireerd door die ‘Images d’Epinal’.

Ook typisch voor Jo De Smedt: de humor en zelfrelativering. In de tweede galerieruimte hangen werken in potlood en/of kleurpotlood, geïnspireerd door de stripcultuur, eentje ervan draagt de tekst: ‘You’re going to lose money if you buy this drawing’…

In de winkelruimte naast de galerie toont Jo De Smedt ‘Trench Art’: zoals de soldaten tijdens de Eerste Wereldoorlog ‘loopgravenkunst’ maakten door de hulzen van obussen, veldflessen enzovoorts te bewerken en te versieren (die, als ze het er levend van afbrachten, ze mee naar huis namen), zo liet de kunstenaar zich in een grote reeks tekeningen door dat ‘loopgravenwerk’ inspireren. De kaders van de tekeningen zijn gemaakt in verguld aluminium, wat verwijst naar de kleur van obussen en kogels.

En dat is Jo De Smedt: een relativerende en interpreterende kunstenaar, maar met een sterk politiek-sociale inborst en gevoel voor humor.