Alles over kunst

Expo

Expotips in Brussel tijdens (en na) Art Brussels

Praktische info

Nog tot 1 mei in Tour & Taxis, Brussel.
artbrussels.com

Wie zich deze dagen naar Brussel begeeft om Art Brussels te bezoeken doet er goed aan om er meteen een weekend van te maken. In de stad zijn er immers een aantal uitstekende tentoonstellingen te bezoeken. Ziehier de tips van onze kernredactie.


THE BARЯA MOVEMENT (ft. Els Dietvorst), This is what you came for – De Centrale en BOZAR

Els Dietvorst, This is what you came for, 2022, foto Flor Maesen

Op een Bruegeliaanse boogscheut van Tour & Taxis bevindt zich De Centrale, waar sinds 28 april één deel van de tentoonstelling This is what you came for van THE BARЯA MOVEMENT (ft. Els Dietvorst) is te bezoeken. Deel twee vindt plaats in Bozar, en al is er geen eigenlijke volgorde, ik zou toch aanraden om in De Centrale te beginnen – het mag dus in beide talen, we zijn nu eenmaal in Brussel/ BXL ‘brut’ volgens Zwangere Guy. Het is ook een XXL-tentoonstelling geworden, maar dan omwille van de vrijgevigheid, de samenwerking tussen Els Dietvorst en een grote groep ‘makers’. Het begint aan de straatkant met een grote sculptuur, een totem, waar onder meer Arno wordt herdacht. Binnen volgt een wereld waar alles om aanwezigheid draait: video’s, stenen, as, assemblages in hout, stemmen, performances, tekeningen, ... Kies zelf enkele details, want de tentoonstelling van THE BARЯA MOVEMENT is vooral een uitnodiging. Ik zag bijvoorbeeld een plastic bol met daarin een stuk textiel waarop het woord ‘VOYAGEURS’ staat afgedrukt. In andere, kleine hoekjes vond ik glinsterende stenen, Brusselse straatvegers, poëzie. Sommige woorden keren als een mantra terug: 'Connect to your soul of fire. Walk to a circle of hands. Feel the heat. Walk the light.'

In Bozar zijn dan weer fascinerende foto’s van een tempel op een Iers strand, naast officiële lijsten van overleden migranten die geprobeerd hebben om Fort Europa binnen te komen. Laat deze laatste opmerking niemand afschrikken: This is what you came for is een tentoonstelling gemaakt door een beweging, een groep mensen die samen verandering omhelzen. En wat ze hebben gemaakt laat ons weer naar kunst kijken en niet naar een product. 'Today I want a hug', las ik op één van de tekstwerken. Het werkt dus. Onder de straatstenen van Brussel ligt misschien kunst, maar vooral verbinding.

– Phillip Van den Bossche

THE BARЯA MOVEMENT: This is what you came for, tot 18 september 2022, De Centrale for Contemporary Art en Bozar, www.centrale.brussels


Kasper Bosmans, Husbandry en Lucy Raven, Another Dull Day – WIELS

Installatiezicht Husbandry, 2022, WIELS, foto © Hugard & Vanoverschelde

Had je nog niet het genoegen om om Kasper Bosmans presentatie Husbandry in WIELS te bezoeken? Dan kunnen we dit ten zeerste aanbevelen. Het is wat ons betreft een van de toptentoonstellingen van het jaar en ze geeft een zeer mooi inzicht in de wereld van deze meester-verhalenverteller. Verder is er de retrospectieve Tête-à-Tête van de in 2019 overleden uit Beirut afkomstige Huguette Caland en tenslotte het net geopende Another Dull Day, twee video-installaties van de Amerikaanse kunstenaar Lucy Raven. Bas Blaasse ging eerder in gesprek met Kasper Bosmans, je kan het artikel hier lezen.

Verder organiseert Sophie Nys op 29 en 30 april in de Project Room van WIELS een benefiet-expositie voor de aankoop van een nieuw leessysteem voor de school van haar dochter. Met werk van o.a. Aline Bouvy, Jana Euler, Hana Miletic, Emile Rubino, Mamadou Ba, Katinka Bock, Wim De Pauw, Leila Peacock, Johan Grimonprez, Anne-Mie Van Kerckhoven, Chloé Delanghe, Laure Prouvost, Michiel Ceulers en Pieter Vermeersch.

– Jessica Gysel

Kasper Bosmans, Husbandry en Lucy Raven, Another Dull Day, tot 14 augustus 2022, Wiels, www.wiels.org

Huguette Caland, Tête-à-Tête, tot 12 juni 2022, Wiels, www.wiels.org


Leonor Antunes, discrepancies – La Loge

Installatiezicht, Portugees paviljoen, Biënnale van Venetië, 2019, courtesy ArtReview

Wie zich nog het Portugees paviljoen op de vorige Biënnale van Venetië (2019) herinnert, beseft dat Leonor Antunes als geen ander ruimtelijk inzicht, materiaalkennis en sculpturale gevoeligheid op elkaar weet af te stemmen. Haar internationaal geprezen werk was verder te zien in o.a. MUDAM in Luxemburg, Whitechapel Gallery in London, The New Museum in New York en Kunsthalle Basel. Voor La Loge heeft ze onder de naam 'discrepancies' een nieuwe installatie van lichtarmaturen ontwikkeld die fragiliteit en functionaliteit combineren in een unieke architecturale setting. Intrigerender nog is dat de tentoonstelling het begin markeert van Antunes’ diepgravend onderzoek naar Simone Guillissen-Hoa, een van de eerste vrouwelijke architecten in België. Wat daaruit zal voortkomen is voorlopig moeilijk te zeggen, maar het is toonaangevend voor de manier waarop La Loge kunstenaars in de discoursvorming betrekt.

– Pieter Vermeulen

Leonor Antunes, discrepancies, tot 3 juli 2022, www.la-loge.be


Tactics of Augmented Dreaming – La Verrière

Suzanne Treister, The Escapist BHST (Black Hole Spacetime)/Hallucinatory Rays Of Infinite SuperIntelligence Abound - Algorithm 19, 2018-19, olieverf op doek, courtesy de kunstenaar

In het verlengde van de cyclus Matters of concern | Matières à panser presenteert curator Guillaume Désanges in La Verrière, de Brussele kunstruimte van de Fondation d’entreprise Hermès, de groepstentoonstelling Tactics of Augmented Dreaming. De nieuwe tentoonstelling, die het ecologische thema verder verkent, toont speculatief, toekomstgericht werk, nieuwe verhalen en sciencefiction van vijftien kunstenaars. De vorige cyclus focuste op vakmanschap en materialiteit, en in navolging daarvan is Tactics of Augmented Dreaming er niet op uit om vormen te vervangen door verhalen of theorieën, maar eerder om te laten zien hoe speculatieve fictie een geheime, bezielende kracht kan zijn in kunstobjecten die niet meteen discursief zijn.

De tentoonstelling brengt een jonge generatie kunstenaars samen, van wie sommigen voor het eerst in Brussel exposeren, en voegt daar een handvol gevestigde waarden aan toe: hybride, techno-organische sculpturen van Roy Köhnke en Alex Ayed, de 'anno-nu' opgravingen van Pierre Huyghe, futuristisch-fetisjistische wapens uit glas en metaal van Tarek Lakhrissi, constellaties van vormen en krachten van Marie-Claire Messouma Manlanbien, Suzanne Treisters cryptische wereldsystemen, queer/ fantasy objecten van het collectieve platform La Satellite (Luz de Amor, Set Chevallier & Chloé Van Oost, Marine Forestier, moilesautresart en Astrid Vandercamere), en Paul Theks vreemde, stellaire allegorieën. De tentoonstelling is een archipel van onbestemde vormen, die stuk voor stuk de deur openen naar een parallel universum en die mooi aantonen dat de kracht van verbeelding een instrument voor politieke en sociale transformatie is.

– Kathleen Weyts

Tactics of Augmented Dreaming, tot 25 juni 2022, La Verrière,www.agenda.brussels


Extra tip: Salon Sale fundraiser – Level Five

Bas van den Hout, courtesy Level Five

Vanaf 28 april kan je de Brusselse non-profit Level Five en haar kunstenaars ondersteunen, door tijdens de fundraiser Salon Sale een kunstwerk te kopen.

Met werk van Antonia Brown, Delphine Deguislage, Bianca Baldi, Dries Segers, Cathrina Lee, Sophia Holst, Emma van der Put, Maud Gourdon, Karel De Cock, Christiane Blattmann, Stefanie Salzmann, Batsheva Ross, Izabela Czarna, Sophie Fitze, Natasja Mabesoone, Stephanie Lamoline, Karolien Chromiak en anderen.

Salon Sale, tot 15 mei, Rue van Meyelstraat 49, Molenbeek, www.levelfive.brussels