Alles over kunst

Expo

Art Brussels Week: 7 highlights

Sam Steverlynck & Pieter Vermeulen

Praktische info

Online Viewing Room by Artsy: 1 t.e.m. 14 juni 2021. artsy.net/fair/art-brussels-week-2021

Contemporary Art Gallery Tour: 3 t.e.m. 6 juni 2021 | 11u - 18u. artbrussels.com/en/category/abweekgalleries

Als inventief antwoord op de nog steeds geldende coronamaatregelen heeft Art Brussels beslist het roer enigszins om te gooien met Art Brussels Week, een uitgebreid programma waar maar liefst 140 galeries wereldwijd aan deelnemen. Goed de helft daarvan weet de online viewing rooms (OVR) op Artsy ook aan offline presentaties te koppelen. Daarnaast zijn er interactieve stadskaarten beschikbaar voor Antwerpen, Brussel, Knokke en Parijs. Dit weekend worden er ook gratis rondleidingen aangeboden in Brussel.

Hieronder alvast enkele van onze highlights uit de Art Brussels Week.

Jeffrey Vallance bij Bernier Eliades

Jeffrey Vallance, Cultural Ties, 1979. Variable dimensions. Mixed media installation consisting of 47 framed letters and neckties

De in Los Angeles gevestigde Jeffrey Vallance maakt installaties, performances en is zelf ook actief als curator. Wat zijn projecten bindt is een antropologische invalshoek waarmee hij zijn onderwerpen benadert. Zo ook de reeks Cultural Ties, een wat gemakkelijke woordspeling die verwijst naar een vorm van diplomatieke betrekkingen die Vallance eind jaren zeventig opzette met tal van wereldleiders. Hij stuurde hen een das en vroeg een exemplaar terug, dat ingekaderd met de retourbrief wordt voorgesteld. Nadat Bernier/ Eliades de installatie eerder toonde op Art Basel Unlimited 2007 en tal van andere plekken, doet ze nu hun ruimte in Elsene aan. Met onder andere een stropdas van de legendarische Senegalese president Léopold Sédar Senghor (zie foto) en Koning Khalid bin Abdul Aziz van Saoedi-Arabië.

Tot 11/06, bernier-eliades.com




PLUS-ONE Gallery: Sharon Van Overmeiren

(c) Sharon Van Overmeiren / PLUS-ONE Gallery

Sharon Van Overmeirens werken zijn doorgaans een lust voor het oog. In haar eigengereide beeldtaal weet ze uiteenlopende registers met elkaar te vermengen tot wat ze ‘fictieve sculpturen’ noemt. Die blinken vooral uit in hun betoverende autonomie en conceptuele ongrijpbaarheid, als seculiere artefacten. En als dat u nog steeds niet veel zegt: ga vooral eens kijken op het Antwerpse Nieuw-Zuid.

Tot 20/06, plus-one.be




Jonathan Monk bij Dvir Gallery

Jonathan Monk, Exhibit Model Detail with Additional Information IV, 2020, inkjet print on aludibond, 163 x 123 x 7,5 cm, unique

De Brit Jonathan Monk staat vooral bekend om een praktijk die consequent vraagtekens weet te plaatsen bij de geijkte distributie- en presentatiemechanismen in de kunstwereld. Toe-eigening en humor zijn vaak terugkerende motieven. Dat hij nu inspeelt op het werk van John Baldessari, een van de founding fathers van de conceptuele kunst die begin vorig jaar overleed, hoeft dan ook niet te verbazen. Wat we precies moeten verstaan onder A conversation between Hans Ulrich Obrist and John Baldessari, de titel van zijn tentoonstelling, komt u enkel te weten door een bezoek aan galerie Dvir, die zich sinds 2020 in Anderlecht bevindt.

Tot 17 juli, dvirgallery.com




Keteleer Gallery: Luc Deleu en Javier Pérez

Red and Blue Barricade, een installatie van Luc Deleu en T.O.P. Office bij Keteleer Gallery. Courtesy de kunstenaar en Keteleer Gallery

Het werk van Luc Deleu lijkt eindelijk weer aan momentum te winnen. Na de publicatie Luc Deleu & T.O.P. office – Future Plans 1970 – 2020 (VAi) eind vorig jaar loopt nu ook de gelijknamige tentoonstelling in De Singel, gecureerd door Peter Swinnen en Anne Judong. En de majestueuze installatie Red and Blue Barricade, momenteel te zien in Keteleer Gallery: een stapeling van Rietveldstoelen tot een barricade die de doorgang in de galerie blokkeert. Deleus doordachte knipoog naar het verloren revolutionair-democratisch potentieel van Rietvelds ontwerp.

In Brasschaat presenteert Keteleer werk van de toonaangevende Spaanse kunstenaar Javier Perez, die de Baskische mythologie loslaat op de geschiedenis van de 14de-eeuwse Bremdonckhoeve. Een ingetogen tentoonstelling met bronzen sculpturen en clair-obscur tekeningen, als een visuele reflectie op de eindeloze processen van transformatie die de natuur zo eigen is.

Luc Deleu tot 27/06 in Pourbusstraat 3-5, Antwerpen.
Javier Perez tot 29/08 in Bremdonck, Bredabaan 93, Brasschaat.
keteleer.com




Anastasia Bay bij Sorry We’re Closed

(c) Anastasia Bay / Sorry We’re Closed

Sorry We’re Closed heeft als laatste het voormalige galeriecluster in de Regentschapsstraat 67 verlaten en zit voortaan in een prachtig herenhuis met majestueuze trap wat verderop in de Zavel, een plek die steeds meer galeries voor hedendaagse kunst weet aan te trekken. De jonge, Franse maar in Brussel woonachtige kunstenaar Anastasia Bay mag de gloednieuwe ruimte inhuldigen. Ze pakt uit met een reeks schilderijen op groot formaat waarin ze onder andere een aantal motieven uit oude Aziatische kunst herneemt in het haar kenmerkende vlakke perspectief. Ze verlaat ook het doek door op overtuigende wijze een aantal muren aan te pakken.

Tot 21/07, www.sorrywereclosed.com




Hans Op de Beeck bij Ron Mandos

(c) Hans Op de Beeck / Ron Mandos Gallery

Speciaal voor de Brussels Art Week strijkt de Amsterdamse galeriehouder Ron Mandos neer in Brussel. In het atelier van Hans Op de Beeck, een van de vaste waarden uit zijn stal, zet hij een tentoonstelling op. Een unieke kans om binnen te gluren in Op de Beecks studio.

Birminghamstraat 287, do-zo van 11u tot 17u, www.ronmandos.nl










Jacques André

Alle rechten voorbehouden

De Brusselse kunstenaar Jacques André werkt al langer aan een praktijk waarin hij zijn status als professionele werkloze thematiseert. Bij zijn dagelijkse routine hoort de gewoonte om dezelfde tweedehands boeken op de kop te proberen tikken in verschillende boekhandels en zo een collectie aan te leggen. Een deel daarvan ligt opgeslagen in de garage van zijn moeder, waar André nu een tentoonstelling organiseert met de bevriende kunstenaar Naoki Karathanassis en met door diens vriendin nageschilderde boekcovers. Personne n’en veut, j’achète is de veelzeggende titel van het project, opgezet door Simon Delobel, en tevens een verwijzing naar een uitspraak van de impressionistische schilder Gustave Caillebotte die werk van vrienden aankocht om hen te ondersteunen.

Van do tot zon 11 tot 18 u , www.personnenenveutjachete.com