Alles over kunst

Kunstenaarsportret

Het allesomvattende kunstwerk

Koenraad Dedobbeleer

Morice was de naam waarmee Brancusi diegene die zijn goedkeuring wegdroeg, zegende. Marcel Duchamp gebruikte die bijnaam als signatuur onder zijn correspondentie op het moment van hun meest intense vriendschap. Zo begon een schrijven met ‘Cher Morice’ om te eindigen met ‘Affectueusement à Moricette et à toi, Morice’ Dat laat zich vertalen als ‘Beste (Constantin) Brancusi,’ … ‘Innige groeten aan Marthe (Lebherz) en jezelf, Marcel (Duchamp)’.

Die onschuldig lijkende anekdote doet me verder nadenken over de werkwijze van Brancusi: de uniciteit van het individu en het kunstwerk bestaan slechts binnen een overkoepelend geheel. Zonder dat geheel is elk deel eender en haast betekenisloos. Nochtans staat een sculptuur ook op zich, want het is een uitgesproken onderdeel van een ensemble.

Zou Brancusi vandaag bestaan zonder Ma…

Alle rechten voorbehouden