Alles over kunst

Artikel

HART 232 nu in de winkel

De nieuwe HART (232) ligt vandaag in de winkel en staat eveneens online. De instructies voor het coverontwerp van deze maand zijn van Jeannette Slütter en de kunstenaarsbijdrage is van Yin Yin Wong.

Kunstenaar Jeannette Slütter (1988, Nederland) heeft de instructies voor de cover van deze maand voor haar rekening genomen. Andreas Depauw heeft die vervolgens vertaald naar de uiteindelijke vorm. Slütter daagde ons uit om op de cover de namen te plaatsen van alle personen en kunstcollectieven die in dit nummer vermeld worden. Opvallend is dat de hoofdartikels (zonder dat we daar quota voor instelden) gewijd zijn aan vier vrouwen, een queer persoon, twee non-binaire personen en een kunstcollectief. Maar van de in totaal 233 namen die voorkomen in de artikels, zijn er maar vijfennegentig van vrouwen. We doen er dus goed aan om in de toekomst niet alleen te werken aan de zichtbare perceptie, maar om onze aandacht aan te scherpen voor de werkelijke, veelal onzichtbare cijfers en feiten.

Danai Anesiadou, 2023, foto Tom Van Hee

Ter gelegenheid van haar tentoonstelling D POSSESSIONS in WIELS spreekt Jessica Gysel met Danai Anesiadou. Als een hedendaagse alchemist stelt Danai haar eigen brouwsel samen: epoxyhars, metaalsplinters, kwartskristallen, persoonlijke bezittingen en blind vertrouwen. Ze giet het goedje in zelfgemaakte mallen, afgietsels van haar twintig vierkante meter verzameling filmprops. Veel lichaamsvormen, maar ook schelpen, een fries, kroonlijsten, pilaren, rustieke tegels, zandzakken, allerlei soorten zuilen, rocailles en decoratieve panelen.

Onder de titel She Has Many Names heeft de Spaanse Dora García een solotentoonstelling in het M HKA, met haar performatieve praktijk als focus. Haar gehele oeuvre is doorgaans gebaseerd op een feministische blik en een onderzoek naar de rol van revolutie en protest in de publieke ruimte. Ze vertrekt vaak vanuit de positie van literaire of historische antihelden. De zinsnede 'She Has Many Names' is bijvoorbeeld ontleend aan de activistische auteur Gloria Anzaldúa, die vooral schreef vanuit een feministisch engagement. Tamara Beheydt ging met García in gesprek.

Zanele Muholi (hen/hun) omschrijft zichzelf als beeldend activist en minder als kunstenaar. Een activist met een missie: hen wil een archief samenstellen dat de levens van de zwarte LGBTQIA+-gemeenschap in Zuid-Afrika documenteert. Door portretten te maken van de leden van deze gemeenschap waarvan hen zelf deel uitmaakt, bevestigt Muholi het bestaan van deze queer personen op een andere manier dan via het geweld en de uitsluiting die ze ervaren. Sorana Munsya ging naar aanleiding van Muholi's tentoonstelling in het Maison Européenne de la Photographie in Parijs met hun in gesprek.

Lees verder in dit nummer onder andere besprekingen van de tentoonstelling van DAAR (Decolonizing Architecture Art Residency) in La Loge, Henrike Naumann in IKOB, Rosemarie Trockel in MKK Frankfurt en G.B. Jones in Kunstverein, Amsterdam. Ook doken we in de werking van het kunstenaarscollectief en de atelierorganisatie Level Five in Brussel. En er is natuurlijk nog veel meer. Veel leesplezier!