Alles over kunst

Interview  HART Nr. 221

Pertinent en zonder pretentie

Gesprek met Thomas Schütte
Kathleen  Weyts

Praktische info

Thomas Schütte, Works 1975-1981, tot 13 maart 2022, Skulpturenhalle, Neuss, thomas-schuette-stiftung.de

Thomas Schütte, tot 20 februari, Georg Kolbe Museum, Berlijn, georg-kolbe-museum.de

In het Antwerpse Middelheimpark staat een boom waarin honderd rode tongen hangen. Menig bezoeker loopt achteloos aan dit werk voorbij, nochtans is het een van de topwerken uit de Middelheimcollectie. Duizend Tongen (1993) is de enige permanente installatie van Thomas Schütte in de Belgische publieke ruimte, gerealiseerd voor de tentoonstelling en het verzamelproject Nieuwe Beelden, samengesteld door Bart Cassiman naar aanleiding van Antwerpen 93. Het is samen met Honoré δ'O's Shouting is Breathing (2006) ontegensprekelijk een van de meest poëtische en filosofische werken in het beeldenpark. In een speelse interactie met de natuur roepen de rode keramische tongen een schier eindeloze reeks beelden, metaforen en overpeinzingen op. Het is een werk dat zich bij het aanschouwen aanpast aan je stemming van het moment en in je…

Thomas Schütte, Tausend Zungen, 1993, geglazuurde keramiek, draad, permanente installatie in Middelheimmuseum. Foto Kristien Daem