Alles over kunst

De Collectie  HART Nr. 198

De veerkracht en veelzijdigheid van de beeldhouwkunst

Een nieuw collectiepaviljoen voor het Middelheimmuseum
Anne-Marie  Poels

Denkend aan het Middelheimmuseum, komt de boot van Erwin Wurm in me op die over de reling rond de gracht geplooid hangt, de worsten van Kati Heck, de sculptuur van houten op elkaar rustende balken van Bernd Lohaus en de gigantische stalen draagbalken die Chris Burden van hoog in een bak beton dropte. Maar ook nog veel andere sculpturen en installaties die verspreid in het park opgesteld staan. Maar feitelijk is dat stuk collectie buiten slechts een fractie van wat het museum werkelijk in huis heeft: van de pakweg 1800 collectiestukken is 80 procent opgeborgen in een depot en niet zichtbaar voor het publiek. Om ook dat stuk onder de aandacht te brengen, verbouwde het museum het voormalig depot tot collectiepaviljoen.

Toen het Middelheimmuseum in 1950 opgericht werd, stond in de missie dat het een overzicht wilde geven …

Alle rechten voorbehouden