Alles over kunst

Interview

Kunst, kritiek en zelfbediening

Een gesprek tussen Renzo Martens en Pieter Vermeulen

Praktische info

White Cube ging in première in Lusanga en IDFA – daarna in vijftien instellingen op vijf continenten waar de film gedurende drie weken wordt getoond, al dan niet online. Op 17 maart wordt hij onder andere voorgesteld in WIELS (Brussel), KW Institute for Contemporary Art (Berlijn) en African Artists’ Foundation. Een trailer van White Cube is momenteel te zien in de tentoonstelling Monoculture - A Recent History in M HKA.
www.humanactivities.org

Als ik Renzo Martens (1973) op mijn scherm zie verschijnen, blijkt hij net wakker. Hij verblijft in Berlijn, waar hij aan een korte versie werkt van White Cube (2020), de film die eind november op IDFA – het Amsterdamse filmfestival – in wereldpremière is gegaan. Martens corrigeert me kordaat: de eigenlijke première vond plaats op een voormalige palmolieplantage in Lusanga, Congo. Die stelligheid siert hem. Ook tijdens ons gesprek benadrukt hij meermaals het collectieve karakter van zijn onderneming, en hoe hij er effectief in geslaagd is een verschil te maken. Toegegeven, hij klinkt een stuk minder provocerend dan ik verwacht had, en ook cynisme houdt hij voorzichtig op afstand. Wil Renzo Martens de kunstwereld een geweten schoppen? Time to find out.


#### Pieter Vermeulen: Je nieuwe film, *White Cube*, vormt…
Film still from White Cube, Renzo Martens. © Human Activities, 2020.