Alles over kunst

Interview  HART Nr. 223

Adem is de eerste taal

Een gesprek met Pélagie Gbaguidi
Kathleen  Weyts

Pélagie Gbaguidi woont en werkt al geruime tijd in het Brusselse maar bleef lang onder de radar van de Belgische kunstwereld. Sinds 2004 legt ze een mooi internationaal parcours af, inclusief de Biënnales van Dakar, Lubumbashi en Berlijn, documenta 14 in Athene en Kassel en het Smithsonian National Museum of African Art in Washington D.C. Onder impuls van curator Sandrine Colard dook haar werk op in tentoonstellingen in WIELS (Multiple Transmissions: Art in the Afropolitan Age, 2019) en het Middelheimmuseum (Congoville, 2021). Het valt op dat Gbaguidi’s werk vooral getoond wordt in tentoonstellingen en constellaties die focussen op kunstenaars van Afrikaanse origine. En al kan haar werk niet los gezien worden van een onderwerp als (de)kolonisatie, de essentie van Gbaguidi’s oeuvre reikt veel verder dan dat. De kunstenaar bes…

Pélagie Gbaguidi bij Care, 2019-20, geborduurde bloemzak, 243,5 x 175 cm. Courtesy Zeno X Gallery, Antwerpen, foto Rebecca Fertinel