Alles over kunst

Interview

Het probleem van vandaag is dat ‘wij’ gescheiden is van ‘zij’

Een gesprek met Otobong Nkanga in haar studio in Martin Gropius Bau
Pieter Vermeulen

10 juni 2019. Het is bloedheet in Berlijn. Otobong Nkanga (°1974) ontvangt me in haar ruime, lichte studio in de Martin-Gropius-Bau, waar ze in residentie is. Beneden, in de projectruimte, vinden publieke events plaats als onderdeel van ‘Carved to Flow’, het project dat ze tijdens documenta 14 (2017) opstartte rond het produceren van zeep. Na de zomer, in september, opent een monografische tentoonstelling in Tate St. Ives, Cornwall. In april volgend jaar volgt een solo in de majestueuze Gropius-Bau. Het blijft behoorlijk hard gaan voor Otobong Nkanga, nochtans lijkt ze de rust zelve. Hoewel: ze heeft een intense, plastische manier van vertellen, en een innemende lach die me zonder meer doet smelten. Gelukkig draaien de ventilatoren in het atelier op volle toeren. Goed twee uur meandert ons gesprek langs leven en werk, van persoo…

‘Contained Measures of a Kolanut’, 2012 – 2016, variable sizes of tables, hand-made 100% cotton paper, inkjet-printed photographs on forex, wood, kolanuts, extract
of kolanut, glass plates, knife, gloves, cushions, decanter and stand, details of the installation/performance in the Tropical House at the UC Botanical Garden, Berkeley
for Otobong Nkanga / MATRIX 260 at the UC Berkeley Art Museum and Pacific Film Archive, May 14, 2016 Foto: Charlie Villyard, courtesy of the artist