Alles over kunst

Artikel

Decembernummer 230 nu in de winkel

Het laatste nummer van dit jaar (230) ligt vandaag in de winkel en staat online. De instructies voor het coverontwerp zijn deze maand van Maud Gourdon en de kunstenaarsbijlage is van Marjolijn Dijkman.

De nieuwe tentoonstelling Body Field van Antony Gormley (1950, Londen) bij Xavier Hufkens bezegelt een 35-jarige samenwerking en een bijzondere relatie tussen kunstenaar en galerist. Gormley noemt Hufkens ‘veel meer een vriend dan een producent’ en ‘iemand die dingen mogelijk maakt’. Wat hem bevalt aan zijn marchand, is Hufkens’ verzet tegen het businessmodel van de galerie-franchising. Barbara De Coninck ging met Antony Gormley in gesprek.

Stephen White, Antony Gormley

Het oeuvre van Didier Vermeiren omspant ruim vijftig jaar. Een halve eeuw gewijd aan de beeldhouwkunst. Tot in de kleinste details heeft hij het werk van zijn voorgangers en collega’s bestudeerd. Met een zeldzame scherpte en rustige volharding zet hij in het atelier de kunstgeschiedenis resoluut naar zijn hand. Double Exposition in WIELS geeft ons een genereus inzicht in het werk en het denken van een van onze grootste nog levende kunstenaars, een masterclass beeldhouwkunst om duimen en vingers bij af te likken. Kathleen Weyts ging met Didier Vermeiren in gesprek.

Didier Vermeiren, Atelierzicht, 2019, courtesy de kunstenaar

Dat veel kunst om een zekere langzaamheid vraagt is een overtuiging die in HART regelmatig weerklank vindt. Na twee jaren van intense inperkingen zag het afgelopen jaar een feestelijke terugkeer van een bomvolle lokale en internationale kunstagenda. Maar past het tempo van de kunstwereld ook bij het ritme van kunst zelf, vraagt Bas Blaasse zich af? En wat als dat niet zo is?

Thomas Cap de Ville, 5 times close to drowning before I turned 12 years old, 2022, handgemaakt boek, 90 × 61 cm (open boek), 44 × 61 cm (gesloten boek), courtesy Mendes Wood DM

Verder in dit winternummer een gesprek tussen Mounira Al Sohl en Philip Van den Bossche, een close reading van het werk van Sturtevant, besprekingen van Magali Reus in Museum Dhondt Dhaenens en Hilde Overbergh in De Garage, Vincent Van Meenen waagt zich in zijn maandelijkse poëziebijdrage aan de werkwijze van Boris Van den Eynden, Sorana Munsya gaat in gesprek met kunstenaar Aimé Mpane over de expositie Europa, Oxalá in het Koninklijk Museum voor Midden-Afrika, er zijn boekbesprekingen, nog veel meer en de allerlaatste column van Jordi Geirlant: een afscheid van enklele decennia.

We wensen u prachtige wintermaanden en alvast warme feestdagen en natuurlijk heel veel leesplezier!