HART lezen kan al vanaf € 6 per maand (digitaal) en € 9 per maand (print + digitaal)

  • Krijg toegang tot al onze artikels
  • Steun de redactie van HART
  • Wees als eerste op de hoogte van onze activiteiten
Jonas Van Der Haegen, portret Jeff Wall , 2022

Interview

In gesprek met Jeff Wall

Kathleen Weyts

Over Jeff Walls werk zijn ondertussen honderden teksten en meerdere catalogi gepubliceerd en in zowat elke kunst- (en kunsthistorische) opleiding ter wereld wordt er over onderricht. Wat hier nog aan toe te voegen nu hij ons land aandoet met een bijzonder genereuze tentoonstelling bij Galerie Greta Meert? Een gesprek.

Lees het artikel

Musée National de Lubumbashi, © Picha Art Center

Expo

Biennale van Lubumbashi

Costa Tshinzam

In Lubumbashi, in het zuidoosten van de Democratische Republiek Congo, loopt van 6 oktober tot 6 november 2022 de zevende editie van de Biënnale voor Hedendaagse Kunst. Sinds de oprichting in 2008 is het de vzw Picha die de kunstmanifestatie organiseert. Onder de naam ToxiCité / ToxiCity wil deze biënnale een opening creëren naar ‘het collectief uitwerken van een kritische en transformatieve blik op het sociale en culturele milieu in Lubumbashi en de wereld.’

Lees het artikel

Videomanifestatie Propositions d’artistes pour un circuit fermé de télévision , Andrée Blavier, 1971, archief Yellow Now, foto Guy Jungblut

Expo

The 1970s: \_\_\_: Een halve eeuw video

Tamara Beheydt

In 2018 startte Argos, het centrum voor audiovisuele kunsten, een langlopend onderzoeksproject naar video- en filmkunsten in België in de jaren 1970. De tentoonstelling The 1970s: ___ is de eerste publieke manifestatie daarvan. Volgend jaar volgt een publicatie. Een gesprek met onderzoeker en curator Dagmar Dirkx.

Lees het artikel

Mark Manders, Untitled Drawing , 2011–2022, 59,0 x 42,0 cm, potlood op papier, courtesy Zeno X Gallery, Antwerpen, foto Peter Cox

Interview

In gesprek met Mark Manders

Bas Blaasse

Drie jaar geleden zouden Zeno X en Mark Manders hun vijfentwintigjarige samenwerking vieren. Die werd eerst vanwege solotentoonstellingen in Japan en daarna vanwege de coronapandemie uitgesteld. Vandaar nu het ietwat ongewone jubileum van achtentwintig jaar. Maar die onopzettelijke uitwijking lijkt Manders’ oeuvre uitstekend te passen — net iets anders, een beetje uitgerekt. Ter gelegenheid van zijn nieuwe expositie in de galerie bezocht ik Manders in zijn recent gebouwde atelier in Ronse.

Lees het artikel

Ives Maes, Saint Louis Art Museum (Louisiana Purchase International Exposition, St. Louis, 1904) , 2011 Courtesy Sofie Van De Velde Gallery, © Ives Maes

Expo

Ives Maes – Kosmorama

Sorana Munsya

Met Kosmorama gunt Ives Maes ons een inkijk in een onderzoek dat hij sinds 2008 voert. Dat onderzoek vormde eerst het onderwerp van een boek dat hij de titel The Future of Yesterday meegaf, en dat in zekere zin de eerste fase van de tentoonstelling vormt. In de gerenoveerde majestueuze zalen van het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten in Antwerpen tonen de foto’s van Ives Maes ons de sporen die wereldtentoonstellingen hebben achtergelaten en wat er nog overblijft van deze groots opgezette manifestaties.

Lees het artikel

foto Karin Borghouts

In de Coulissen

In de coulissen

Eric Bracke

In deze rubriek buigt Eric Bracke zich over beleidsbeslissingen en hun gevolgen voor de beeldende kunst. Deze maand staat het omstreden fusieplan van minister Jan Jambon voor het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen, het M HKA en Mu.ZEE in Oostende centraal.

Lees het artikel

Petrit Halilaj, When the sun goes away we paint the sky , 2022, © Manifesta 14 Pristina, foto Majlinda Hoxha

Expo

Manifesta 14 in Pristina

Jessica Gysel

De ambulante biënnale Manifesta draagt het concept Europa hoog in het vaandel, en zoekt per editie een niet altijd even voor de hand liggende continentale stad als uitvalsbasis. Rotterdam mocht in 1996 de kop afbijten, daarna was het de beurt aan Luxemburg, Ljubljana, Frankfurt am Main, Donostia/San Sebastian, Nicosia (een editie die werd gecanceld), Trentino, Murcia, Limburg, Sint-Petersburg, Zürich, Palermo en Marseille. Voor 2022 werd Pristina op de kaart bijgeprikt. Manifesta focuste vanaf het begin sterk op kunst.

Lees het artikel