Performance Reumannplatz in Amalienbad, Vienna, met Rupert Huber en Maria Petrova, – foto Nina Kowalska

City Report

City report uit Wenen (2)

Pieter Vermeulen

Wenen mag dan een historisch beladen stad zijn, aan hedendaagse kunstgaleries en off-spaces is er beslist geen gebrek. Die laatste zijn opgelijst in de Independent Space Index, en zouden een aparte studie verdienen om hun rijkdom en diversiteit recht aan te doen. Maar ook hier blijkt het weerom hoe de twee kunstscenes – profit en non-profit – elkaar onderling kunnen versterken.

Lees het artikel

HART lezen kan al vanaf € 6 per maand (digitaal) en € 9 per maand (print + digitaal)

  • Krijg toegang tot al onze artikels
  • Steun de redactie van HART
  • Wees als eerste op de hoogte van onze activiteiten
Ludo Bekkers, foto Jonas Van der Haegen

Interview

Gesprek met Ludo Bekkers

Hans Theys

Ludo Bekkers (°1924) begon zijn loopbaan als radiomaker. Van 1958 tot 1989 was hij producer van kunstprogramma’s voor de televisie, waarbij hij als een van de eerste televisiemakers ter wereld aandacht had voor de Biënnales van Venetië en de Documenta's. Hij maakte ook programma’s over architectuur, met als hoogtepunt een reportage over het door Le Corbusier ontworpen Chandigarh.

Lees het artikel

Marie Julia Bollansée, GEOLOGY , performance in S.M.A.K., 2021. – Foto © Pablo Bollansée

Interview

Een gesprek met Marie Julia Bollansée

Kathleen Weyts

Een steen is nooit zomaar een steen. Uniek van vorm en kleur draagt hij voor altijd een verhaal van herkomst in zich. Sommigen dichten stenen helende krachten toe. Ook voor wie daar niet in gelooft, krijgen ze vaak een bijzondere betekenis. Een steen is, zoals de dichter Pablo Neruda het verwoordt, een van de duurzaamheden die de aarde baart. De beeldhouwer bij uitstek weet dat.

Lees het artikel

Lee Miller, Henry Moore met zijn sculptuur Mother and Child, Farleys Garden, East Sussex, Engeland, 1953, [FF0619], – © Lee Miller Archives, England 2021, alle rechten voorbehouden leemiller.co.uk

Interview

Gesprek met Henry Moore

Ludo Bekkers

Een uur autorijden van Londen woont Henry Moore, in een klein plaatsje, Much Hadham. De meeste huizen dateren er nog uit Shakespeares tijd. Ook Moores huis. Het is witgekalkt op de bruine kruis- en steunbalken na; de deuren zijn laag en de kamers liggen op verschillend niveau, ook omdat de ruime woonkamer nog niet zolang geleden werd aangebouwd. In de vroegere stal bevindt zich nu een atelier, waar de beeldhouwer werkt aan kleine vormen. In de belendende plaats werkt een leerling bronzen of stenen sculpturen af. Achter het huis strekt zich een enorme tuin uit.

Lees het artikel

Laurent Jacob. – Foto Rebecca Fertinel

Interview

Een gesprek met Laurent Jacob

Bas Blaasse

Stiekem had ik de laatste dagen van mijn vakantie alweer zin om naar huis te gaan. Niet om dan om half zeven ’s ochtends de kinderen van de bovenburen te horen stampen, maar om af te reizen naar Luik voor een gesprek met Laurent Jacob. Van de bloedhete Maritieme Alpen naar het grijze en regenachtige België. Gelukkig heeft Espace 251 Nord het noodweer van de zomer zonder kleerscheuren doorstaan. Na een terugrit van dertien uur zit ik de volgende dag in de trein voor een bezoek aan de ruimte, inmiddels meer dan drie decennia geleden opgericht door Jacob.

Lees het artikel

Casa Balla, Via Oslavia, kamer van Elica Balla. – Courtesy Fondazione MAXXI, © Giacomo Balla, SIAE 2021, foto M3Studio

Expo

Casa Balla

Sue Spaid

Op 5 februari 1909 publiceerde de Milanese kunsttheoreticus Filippo Tommaso Marinetti in de Gazzetta dell’Emilia in Bologna het Manifesto iniziale del Futurismo. Twee weken later verscheen het op de voorpagina van het Franse dagblad Le Figaro. Hoewel Giacomo Balla niet deelnam aan Italian Futurist Painters (1912), de eerste reizende tentoonstelling van futuristische kunst, die in Londen van start ging en onder andere galerieën in Parijs, Berlijn en Brussel aandeed, had hij twee van de vier deelnemers aan de expo als leerling gehad, waardoor hij de facto de vaandeldrager van de beweging was.

Lees het artikel

Mashid Mohadjerin, Freedom Is Not Free , Koninklijke Academie voor Schone Kunsten, Antwerpen, 2021

Boeken

Masjid Mohadjerin: Freedom Is Not Free

Els Roelandt

Op het jongste fotografiefestival Les Rencontres d’Arles won de Iraans-Belgische fotografe Mashid Mohadjerin de prijs voor beste auteurspublicatie. Het boek gaat over de (her)ontdekking van haar geboorteland. Haar insteek is het vrouwelijke en ze verbindt dit met verzet in het Midden-Oosten.

Lees het artikel

Wim Delvoye, St Stephanus , 1990. – foto Lola Pertsowsky

Expo

Icons in Villa Empain

Barbara De Coninck

Nog tot 24 oktober zijn bij de Boghossianstichting in Brussel een puikje aan historische, moderne en hedendaagse iconen te zien met als vroegste stukken zes Europese en Russische iconen van meer dan 400 jaar oud, op één na alle in Brussels privébezit. Hun openbaarheid alleen al is een evenement op zich. Het is nochtans slechts het topje van de ijsberg: Icons, de tentoonstelling samengesteld door Henri Loyrette, voormalig directeur van het Musée d’Orsay en van het Louvre, is van naald tot draad een feest voor oog en geest en een en al finesse en intelligentie.

Lees het artikel