Etel Adnan, Sans titre , 2010, olieverf op doek, 26,8 x 32,8 x 3,5 cm, courtesy Musée National d'Art Moderne - Centre Pompidou, Parijs

Expo

How will it end? in Villa Empain

Esther De Soomer

Gefragmenteerde, gekleurde en vertroebelde waarnemingen zijn een opvallende constante in de groepstentoonstelling How will it end? in Villa Empain. Uitgangspunt van de tentoonstelling is de verwoestende ontploffing van 4 augustus 2020 in de haven van Beiroet. Libanon, sowieso al getekend door burgeroorlog en grensconflicten, verkeert na de ramp in collectieve shock. How will it end? toont een brede staalkaart aan kunst als reactie op en tegen de achtergrond van die ervaring.

Lees het artikel

HART lezen kan al vanaf € 6 per maand (digitaal) en € 9 per maand (print + digitaal)

  • Krijg toegang tot al onze artikels
  • Steun de redactie van HART
  • Wees als eerste op de hoogte van onze activiteiten
Pierre Bismuth, tentoonstellingszicht Tout le monde est artiste mais seul l'artiste le sait , Centre Pompidou. – © Centre Pompidou, foto: Helene Mauri

Interview

Gesprek met Pierre Bismuth

Hans Theys

Pierre Bismuth werd in 1963 geboren in Frankrijk en woont al dertig jaar in Brussel. Halverwege de jaren negentig gingen we elke dinsdagmiddag samen naar de sauna, waar we urenlang gesprekken voerden. Zo was ik getuige van de geboorte van de werken die hij toen maakte zonder te begrijpen hoe ze ooit deel konden gaan uitmaken van een samenhangend geheel dat een 'oeuvre' wordt genoemd.

Lees het artikel

Lawrence & Alice Weiner op Westerdoksdijk , digifoto van print, 1982

Artikel

Lawrence Weiner (1942‑2021)

Frank Vellenga

Die middag, het was donderdag 2 december, waren we vertrokken vanuit Amsterdam om een goede vriendin in Brussel op te zoeken. De dag ervoor had ik een pakje uit New York ontvangen. Het kwam van Kirsten Weiner, de dochter van Lawrence Weiner. Met een boek dat ik kwijt was en een kaartje waarvan ik dacht dat Lawrence het geschreven had – ik herkende zijn handschrift meteen – en een dogtag, een metalen plaatje met een kettinkje voor om je nek, net zoals Amerikaanse soldaten in Vietnam vroeger hadden. Op de dogtag een tekst: STILL WATER PLACED UPON THE STREAM.

Lees het artikel

Shervin/e Sheikh Rezaei , Analyse 01. 23-11: Anaesthetised . – Courtesy de kunstenaar

Expo

Gesprek met Shervin/e Sheikh Rezaei

Kathleen Weyts

Mijn eerste kennismaking met het werk van Shervin/e Sheikh Rezaei was het boek ENSEMBLE An Architecture of the Inbetween. Het is de neerslag van een introspectieve reis van een jonge architecte naar haar origine. Via architectonische modellen creëert ze een mindmap die Oost en West verzoent in een persoonlijke interpretatie van de wereld, gegoten in een zelfverzonnen 'raster' en gelardeerd met een reeks verhalen van vrouwen die tussen culturen leven en creëren.

Lees het artikel

Tom Wesselman, Great American Nude nr 45 , 1963, Collection S.M.A.K. – Vlaamse Gemeenschap, Aangekocht van de Collectie Matthys-Colle. – Foto Vincent Everarts, © Sabam, Belgium 2021

Expo

Popart in S.M.A.K. Gent, een vluggertje

Marc Ruyters

Het lijkt ideaal: S.M.A.K. Gent put naast zijn eigen collectie nu ook uit de privécollectie Matthys-Colle. De Gentse neuropsychiater Roger Matthys was, samen met onder meer Karel Geirlandt, een van de pioniers van de Vereniging van het Museum voor Hedendaagse Kunst, wat uiteindelijk zou zorgen voor een écht Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent, het huidige S.M.A.K., met Jan Hoet als eerste directeur. Roger Matthys bouwde samen met zijn vrouw Hilde Colle ook een fameuze kunstcollectie op, die na zijn overlijden in 2016 (Hilde Colle overleed in 2004), opging in de Stichting Matthys-Colle...

Lees het artikel

The n project, randomized generated numbers stored on chain, created by 0x25ce5b3b5eae246c8abcfdb71593678f424fce47

Artikel

In gesprek met Vincent Van Meenen over NFT's

Bas Blaasse

NFT's, oftewel non-fungible tokens. Er is veel om te doen. De technologie om het eigendomsrecht van digitale goederen zoals een digitaal kunstwerk veilig te stellen, bestaat al sinds 2015, maar het afgelopen jaar ontstond een enorme koopgolf. Een blijver? Op het moment dat ik aan dit artikel begin, hebben NFT's al bijna 4 miljard dollar aan omzet gegenereerd. Om dat even in perspectief te zetten: de geschatte online verkoop van kunstwerken voor heel 2021 ligt eind november rondom de 13,5 miljard dollar. Traditionele veilinghuizen als Christie's en Sotheby's hebben NFT's al geadopteerd.

Lees het artikel

Enkele multiples en edities bewaard door Harry Ruhé. – Foto: Carla Van Campenhout

Interview

Gesprek met Harry Ruhé

Hans Theys

Onze wereld lijdt aan de jeugd, dat is wetenschappelijk bewezen. Hans Theys laat enkele mensen die een beetje ouder zijn dan hijzelf vrijuit spreken over hun verlangens, illusies, strevingen en dwalingen, de dingen die ze liefhebben, de wereldbol en andere zaken die we niet mogen vergeten.

Lees het artikel

Promobeeld van De Blinde Dichter , 2015. – Foto Maarten Vanden Abeele, bewerkt door Grace Ellen Barkey

Artikel

Gesprek met Grace Ellen Barkey

Kathleen Weyts

Grace Ellen Barkey is een vrouw, een kleindochter, een dochter, een zus, een echtgenote, een moeder, een oma, een Javaanse, een Indonesische, een Indisch-Nederlandse, een Indisch-Chinese, een Indisch-Chinees-Nederlandse, een Indisch-Chinees-Nederlands-Belgische, een Amsterdamse, een Brusselse, een vechter, een prinses, een warrior princess, een overlever, een danser, een performer, een beeldenmaker, een kunstenaar.

Lees het artikel

Artikel

Netwerk Aalst: Cosma's Chronicle 2

Agnieszka Gratza

Alles over kunst, dat is de baseline die we bij HART bezigen. Het is een weloverwogen boutade, want zelfs wij die de kunsten intens volgen kunnen nooit alles zien, laat staan over alles schrijven. Het is een onvervulbare ambitie, maar meer dan dat is het een uitnodiging aan de kunstwereld om actief deel te nemen aan het platform dat ons tijdschrift wil zijn. Naast een vaste kern van redacteurs nodigen we daarom ook andere schrijvers uit om bij te dragen aan HART, schrijvers én kunstenaars, want het is een misvatting dat deze laatsten zich enkel beeldend zouden uitdrukken.

Lees het artikel

Radicale 1924 , foto SW

Residentie

Een streek van surrealistische radicaliteit

Stefan Wouters

In 1950 werd André Beton getroffen door een dorpje aan de Lot, Saint-Cirq-Lapopie. Hij kocht er een van de oudste gebouwen en verbleef er tijdens de zomermaanden tot aan zijn dood. Hij nodigde bevriende surrealistische kunstenaars en beroemdheden uit, en ook na zijn dood bleef Saint-Cirq-Lapopie beeldende kunstenaars, schrijvers en onderzoekers aantrekken. Een traditie was geboren, met ook aandacht voor het heden en de toekomst. Getuige hiervan is het project Radicale 1924, een nieuwe kunstenaarsresidentie, opgericht door choreografe Chantal Yzermans en gecureerd door Xavier Acarín Wieland.

Lees het artikel

Grace Ndiritu, Ghent: How To Live Together , 2021, Kunsthal Gent, courtesy de kunstenaar en Jubilee

Interview

Een gesprek met Grace Ndiritu

Pieter Vermeulen

Grace Ndiritu (1982) is een kunstenaar van Brits-Keniaanse afkomst wiens praktijk uiteenlopende media beslaat. Ze verkent al geruime tijd het artistiek potentieel van alternatieve, rurale levensstijlen, de post-hippiecultuur, sjamanisme, interdisciplinariteit en politiek activisme. Voor haar project in Kunsthal Gent, Ghent: How to Live Together, onderzoekt Ndiritu hoe de site van het voormalige klooster kan dienen als een model voor gemeenschappelijk gebruik als de gebruikers van de site conflicterende belangen hebben. Pieter Vermeulen ging met haar in gesprek.

Lees het artikel