Enkele hoogtepunten tijdens Artissima 2017 Turijn

Gepubliceerd op: 1 November 2017

De kunstbeurs Artissima in Turijn heeft de reputatie een beurs te zijn waar curatoren graag vertoeven. Er wordt dan ook sterk de nadruk gelegd op ‘curated booths’ en meer experimentele formats. Zo was Artissima de eerste beurs die met het concept van ‘Back to the Future’ op de proppen kwam, een sectie gewijd aan – vaak ten onrechte – vergeten kunstenaars die recentelijk werden ‘herontdekt’. In die sectie stellen Dürst Britt & Mayhew uit Den Haag Jacqueline de Jong (°1939) voor, een Nederlandse kunstenares die de laatste tijd een hernieuwde aandacht geniet. Voor de 24e editie van de beurs werd overigens een nieuwe artistieke directrice aangesteld: Ilaria Bonacossa. Zij wil met deze editie focussen op de vijftigste verjaardag van een aantal kunstenaarsinitiatieven die aan de oorsprong liggen van de Arte Povera, met de industriestad Turijn als bakermat. Naast de tentoonstelling ‘Deposito d’Arte Italiana Presente’ met werk uit instellingen, privé collecties en een aantal deelnemende galeries die deze cruciale periode belicht, wordt de legendarische Piper club opnieuw gecreëerd. Dat was een artistieke hotspot waar mensen zoals Michelangelo Pistoletto, Alighiero Boetti en Mario & Marisa Merz elkaar tussen 1966 en 1969 ontmoetten en samenwerkten over de grenzen van disciplines. Die ruimte, met haar typische jaren 60 plastiek stoeltjes, fungeert onder de noemer ‘Learning from the Discothèque’ als setting voor lezingen en talks.

De beurs zelf verwelkomt dan weer een tweehonderdtal galeries, de hoofdmoot uit Italië. Opvallend weinig Belgen deze editie, welgeteld twee: Greta Meert (Brussel) die uitpakt met een solo van Pieter Vermeersch – die tegenwoordig overigens in Turijn woont – en Nathalie Obadia (Parijs/ Brussel). Bij de andere toonaangevende namen op de beurs gb agency (Parijs), Air de Paris (Parijs), Sabrina Amrani (Madrid), Isabella Bortolozzi (Berlijn), KOW (Berlijn), LAVERONICA (Modica) en Victoria Miro (London).

In de slipstream van Artissima vinden uiteraard ook andere events plaats. Zoals de alternatieve kunstbeurs The Others Art Fair, met de Brusselse artist run space Greylight Projects (met werk van Marc Buchy, Wouter Huis en Amélie Bouvier) en SUPERDEALS die voor de gelegenheid Anastasia Bay en Julien Saudubray van de kunstruimte Clovis XV uitnodigden om samen met Benjamin Husson en Dominic Wood een installatie met meditatieve schilderijen in elkaar te boksen.

Verder is er ook nog Dama, een event - not an art fair! - waarvoor twaalf galeries waaronder Arcade (Londen), LETO (Warschau) en Lily Robert (Parijs) het statige Palazzo Saluzzo Paesana inpalmen.

En uiteraard zijn er nog de vele musea en privé-stichtingen. Fondazione Merz toont werk van de Cubaanse kunstenaar Carlos Garaicoa, terwijl Fondazione Sandretto Re Rebaudengo zowel een solo brengt van de Russische Sanya Kantarovsky als ‘Like a Moth to a Flame’, een groepstentoonstelling samengesteld door Tom Eccles, Mark Rappolt en Liam Gillick die zich verder uitstrekt in OGR, een voormalige tramwerkplaats. De expo wil een beeld schetsten van de stad Turijn, van oude artefacten tot hedendaagse kunstwerken. Het prachtige Castello di Rivoli, dat in de 9de en 10de eeuw gedeeltelijk in de vlammen opging om tijdens WOII opnieuw zwaar beschadigd te worden, pakt dan weer uit met een solo van Arte Povera boegbeeld Gilberto Zorio, die niet toevallig een sterke link had met Turijn, een projectie van Cécile B. Evans en werk van Anna Boghiguian.

 

Fotogalerij

Praktische Info

Artissima van 3 tot 5 november.

Keywords