Denie Put ‘Biacho’

Gepubliceerd op: 29 March 2017

Nog tot en met zaterdag 1 april is in Het Bos in Antwerpen een klein maar fijn project te zien van Denie Put (°1990, Berlaar) waar de kunstenaar een maand een ruimte ter beschikking had. Put voorzag 15 bevriende Antwerpse kunstenaars van een leeg, houten paneel met de vraag het te beschilderen en aan hem terug te bezorgen. Elk paneel was bij teruggave afgedekt met een onbeschilderd houten paneel: alleen een smal repeltje van pakweg een centimeter (of twee) was voor Put telkens zichtbaar. Daardoor geïnspireerd (en met de kunstenaar in het achterhoofd) zette Put vervolgens telkens zijn streken op het hout.

Zo zag hij op het paneel van Dennis Tyfus een rasterpatroon van een uitvergroot beeld dat Tyfus gebruikte; Put bootste het effect na door zijn beeld op te bouwen uit stippels doorheen een matje met gaatjes. Het duowerk samen met Ken Verhoeven draait rond een grapje dat de twee via een stoffig computerscherm met elkaar uitwisselden in de tijd dat ze een atelier samen deelden. Bij Nel Aerts ontdekte Put stukjes kenmerkende wolk en bevroedde hij een bevreemdend portret. Daar sloot hij op aan door zelf een portret te maken, stijl Pablo Picasso (het werk kreeg de titel ‘Op reis met Pablo Biacho' mee) – toen het afdekpaneel verwijderd werd, bleek bovendien hoe de twee figuren elkaar recht in de ogen kijken. En van Vaast Colson die munten onder aluminiumfolie stopte, nam hij kleur en tactiliteit van het materiaal over door een soort van geschubde verflagen neer te zetten.

Ook de titels werden deels door de uitgenodigde kunstenaars, deels door Put zelf aangebracht. De titel ‘Biacho’ van het project zelf, refereert dan weer aan de naam die Denie gekregen zou hebben, als het aan zijn moeder alleen gelegen had – elk van de panelen tekent de kunstenaar ook met ‘Biacho Put’. Overigens is die naam wel passend voor de carrière die Put er naast zijn schilderen op na houdt, als voetballer. En waar hier ook meermaals naar verwezen wordt: zo diept Bendt Eyckermans Maradonna op en verbeeldt Put zelf een voetballer in zijn tweeluik met Tyfus. “En ik nodigde ook 15 mensen uit, zoals een volledig elftal met reservespelers ook uit 15 voetballers bestaat. Maar die toevalligheid realiseerde ik me pas achteraf.”

De panelen zijn bevestigd in de volgorde dat ze klaar waren (Benjamin Demeyere eerst, Vaast Colson laatst) en werden telkens aan elkaar gekoppeld. Zo onstond een soort cirkelvormig panoramabeeld dat spettert en bruis en clasht van kleuren en stijlen en waar ook het plezier vanaf druipt. Duidelijk is hoe Put de gelegenheid die hij voor zichzelf creërde door op deze manier met anderen in zee te gaan, met veel goesting te baat heeft genomen om volop te experimenteren. Overigens werden de afdekpanelen, die de kunstenaar gebruikte als palet om te testen en verf te mengen, eveneens opgehangen - in dezelfde volgorde als de tweeluiken zelf.

Anne-Marie POELS

 

 

Fotogalerij

Praktische Info

Denie Put ‘Biacho’ tot 1 april in Het Bos, Ankerrui 5-7, Antwerpen. Open wo-za van 12-22 u. www.hetbos.be

Keywords

Geen keywords beschikbaar.